ضرر هنگفت شرکت‌های آمریکایی پشتیبان رژیم صهیونیستی

ضرر هنگفت شرکت‌های آمریکایی پشتیبان رژیم صهیونیستی
کارزارهای تحریم شرکت‌های پشتیبان اسرائیل، به چندین شرکت مشهور آمریکایی همچون استارباکس، مک دونالدز و کوکاکولا زیان زده است.
کد خبر : ۱۵۹۷۵۶

به گزارش ایبنا، شبکه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی نوشت، برندهای مشهور غربی و آمریکایی همچون استارباکس، مک‌دونالدز و کوکاکولا به دلیل کارزارهای تحریم شرکت‌های پشتیبان رژیم صهیونیستی در غرب آسیا که بعد از جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه تشدید شد، مشتریانشان را از دست داده‌ و متحمل ضرر و زیان‌های فراوان شده‌اند.

 

به نوشته پایگاه راشاتودی، رژیم صهیونیستی بعد از عملیات منحصر به فرد طوفان الاقصی رزمندگان مقاومت در هفتم اکتبر به این رژیم محاصره و عملیات نظامی وحشیانه‌ای را علیه نوار غزه به راه انداخت که به شهادت بیش از ۲۶ هزار فلسطینی تاکنون انجامیده است. این عملیات از آن زمان تا کنون منجر به تشدید بیش از پیش کارزارهای تحریم‌ حامیان رژیم صهیونیستی در جهان شده است.

 

پایگاه بلومبرگ در گزارشی درباره ضرر و زیان‌های وارد شده به شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی در جهان نوشت، بررسی‌ها نشان می‌دهند ارزش سهام شرکت Americana Restaurants International که اداره کننده رستوران‌های مشهوری نظیر KFC ،Pizza Hut ،Krispy Kreme و Hardee’s در حوزه غرب آسیا است، در بازار بورس عربستان در سه ماه گذشته ۲۷ درصد سقوط کرده است. تحلیلگران تجاری انتظار دارند در نتیجه این تحریم‌ها سودهای این شرکت‌ها در خاتمه سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ سقوط کند.

 

همچنین حجم فروش نمایندگی شرکت کوکاکولا در ترکیه نیز در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۲ درصد در مقایسه با سه ماهه قبل از آن افت کرده است. این اتفاق بعد از آن افتاد که پارلمان ترکیه در ماه نوامبر گذشته به جنبش تحریم حامیان رژیم صهیونیستی پیوسته و اعلام کرد که این نوشیدنی را از کافه‌تریاهای این پارلمان حذف می‌کند.

 

کریس کمپچینسکی، مدیر عامل مک دونالدز اعلام کرده که این کارزارهای تحریم «تاثیر تجاری معنادار» بر شعبات این شرکت در منطقه گذاشته‌اند هر چند که او جزئیات دقیق ضرر و زیان‌های وارد آمده به این شرکت را اعلام نکرد. شرکت مک دونالد بعد از آنکه در اواسط اکتبر نمایندگی این شرکت در سرزمین‌های اشغالی در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که به سربازان ارتش رژیم صهیونیستی غذای رایگان می‌دهد  در حوزه غرب آسیا مورد انزجار قرار گرفته و به دردسر خورده است. چند شرکت غربی دیگر شامل استارباکس، آی.بی.ام و نستله نیز هدف این کارزارهای تحریم قرار گرفته‌اند.

 

فواز جرجیس، استاد سیاست غرب آسیا در مدرسه علوم اقتصادی لندن به بلومبرگ گفت: «تاکنون این شرکت‌ها، چه مک دونالدز چه استارباکس آسیب دیده‌اند. حمایت واشنگتن از اسرائیل واقعا بر این شرکت‌ها تاثیر گذاشته چون آمریکا در این عملیات دخیل است.»

 

از سوی دیگر این کارزار تحریم به نفع شرکت‌های داخلی کشورها تمام شده است.

 

به نوشته بلومبرگ قهوه فروش‌های متعلق به کویتی‌ها در داخل این کشور در سه ماه گذشته به دلیل تحریم شدن استارباکس سود زیادی کرده‌اند.

 

همچنین قهوه فروشی‌های زنجیره‌ای اردنی Astrolabe هم در سه ماه گذشته ۳۰ درصد افزایش سود را تجربه کرده‌اند.

 

معاذ الفاعوری، بنیانگذار این برند اظهار کرد که در شعبات آن دیگر از محصولات فرانسوی و آمریکایی استفاده نمی‌شود و آنها به جایش از منابع داخلی محصول می‌خرند. یوسف عطوان، مدیر تجاری شرکت آب معدنی و نوشیدنی Spiro Spathis در مصر نیز گفت که حجم فروش این شرکت به میزان چشمگیری در مدت اخیر افزایش یافته است.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر