به گزارش ایبنا، آنکتاد، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در بیانیهای اعلام کرد، ترانزیت هفتگی از کانال سوئز در ۲ ماه گذشته ۴۲ درصد کاهش یافته است.
این سازمان نسبت به افزایش اختلال در تجارت جهانی به ویژه به دلیل تنشهای ژئوپلیتیکی که بر کشتیرانی در دریای سیاه تأثیر میگذارد و تاثیر تغییرات آبو هوایی در کانال پاناما ابراز نگرانی کرد.
این نهاد بینالمللی، وجود چالشهای ژئوپلتیکی و مرتبط با تغییرات آبوهوایی بر پیچیدگی بحرانی که بر مسیرهای اصلی تجارت جهانی افزوده است.
بازیگران بزرگ صنعت کشترانی به طور موقت ترانزیت کانال سوئز را متوقف کردهاند. ترانزیت کشتیهای کانتینری در هفته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۷ درصد کاهش یافته است و ظرفیت حمل کانتینر، ترانزیت نفتکشها و کشتیهای حامل گاز، کاهش قابل توجهی داشته است.
بنا بر اعلام آنکتاد، کنار گذاشتن کانال سوئز، هزینهها را از طرق مختلف از جمله طولانی شدن مسافت سفرهای بار، هزینههای تجاری بالاتر، افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای، بالا میبرد.
در این بیانیه آمده است، قیمت روزانه حملونقل و حقبیمه افزایش یافته است و هزینه کلی ترانزیت را بالا میبرد. از طرفی، کشتیها مجبورند سریعتر حرکت کنند تا تاخیر ناشی از تغییر مسیر را جبران کنند، در نتیجه به ازای هر مایل سوخت بیشتری میسوزانند و گاز گلخانهای بیشتری تولید میکنند.
بر اساس اعلامهای آنکتاد، ۸۰ درصد از جابجایی جهانی کالا در تجارت بینالمللی با حملونقل دریایی انجام میشود.