08 بهمن 1402 - 12:00

آغاز عرضه ۱۴۵ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله

آغاز عرضه ۱۴۵ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله
سومین مرحله حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله از ساعت ۱۲ آغاز شده و در این مرحله ۱۴۵ کیلوگرم شمش عرضه خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۹۷۸۹

به گزارش خبرنگار ایبنا، دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ برای افزایش واردات طلا به کشور و تسهیل رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان طی مصوبه‌ای رفع تعهد ارزی از طریق واردات طلا را قابل قبول دانست.

 

با این اقدام بر اساس گزارش رئیس کل گمرگ ایران؛ در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال ۲۴.۵ تن طلا به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است و این در حالیست که در سال گذشته میزان واردات طلا به کشور کمتر از ۴۰۰ کیلوگرم بود.

 

اقدام بعدی، ایجاد معاملات شفاف، قابل نظارت و مطمئن در بستری مناسب بود که این مهم نیز با الزام به عرضه شمش طلای وارداتی از طریق رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فراهم شد.

 

اولین حراج شمش طلا در مرکز مبادله در روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه امسال به صورت حضوری انجام شد که در مرحله اول ۱۰ شمش یک کیلویی با عیار ۹۹۵ توسط صادرکنندگان عرضه شد.

 

دومین جلسه عرضه شمش در مرکز مبادله نیز به صورت حضوری در تاریخ ۴ بهمن ماه امسال برگزار شد که در این جلسه نیز ۳۷ کیلوگرم شمش با عیار ۹۹۵ عرضه شد که از این میزان ۵ شمش ۱ کیلویی معامله شد.

 

سومین مرحله عرضه شمش طلا در مرکز مبادله آغاز شد

 

این عرضه‌ها به صورت هفتگی و متناوب خواهد بود و در سومین مرحله که امروز (یکشنبه ۸ بهمن ماه) انجام می‌شود، ۱۴۵ کیلوگرم شمش با عیار ۹۹۵ عرضه خواهد شد. سومین مرحله حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله از ساعت ۱۲ امروز آغاز شده و تا ساعت ۱۶ ادامه دارد.

 

در هر معامله خریداران که شامل فروشندگان عمده شمش طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر، تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر و خرده فروشان طلای آب شده دارای پروانه کسب مجاز و معتبر می‌شوند، می‌توانند حداقل یک کیلوگرم و حداکثر سه کیلوگرم شمش طلا خریداری کنند.

 

بر اساس خریداران شمش طلا از مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در حراج حضوری شمش طلا به نشانی اینترنتی مرکز مبادله مراجعه کنند.

 

مدارک دریافتی مرکز مبادله ایران از متقاضی خرید شمش طلا نیز شامل «اصل نامه درخواست شرکت در حراج (منتشره در تارنمای رسمی www.ice.ir فرم شماره ۱۱ و ۱۲)»، «اصل کارت ملی»، «اصل پروانه کسب و اصل فیش بانکی واریز وجه الضمان»، «اصل گواهی امضا نزد دفاتر اسناد رسمی به نام مرکز مبادله ارز و طلای ایران» و «آخرین آگهی روزنامه رسمی ویژه اشخاص حقوقی» خواهد بود.

 

آغاز عرضه ۱۴۵ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله

 

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله؛ اقدامی اثرگذار جهت کاهش التهابات بازار طلا و سکه

 

بسیاری از فعالان بازار طلا و سکه، آغاز حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران را اقدام مهم و اثر گذار بانک مرکزی در کاهش التهابات بازار طلا و سکه می‌دانند.

 

این اقدام می‌تواند حباب سکه را کاهش داده و همچنین از نوسانات این بازار جلوگیری کند. از سوی دیگر بستری برای رشد صنعت طلا و جواهرات کشور پدیدار می‌شود که می‌تواند درآمد ارزی را نیز به همراه داشته باشد و موجب ارزش افزوده بیشتر این صنعت شود.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر