هراس آمریکا از امپراتوری خودروسازی چین در جهان

هراس آمریکا از امپراتوری خودروسازی چین در جهان
اخیراً گزارش شد که چین بیش از ۵ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ صادر کرد و با پشت سر گذاشتن ژاپن، به برترین صادرکننده خودرو جهان تبدیل شد.
کد خبر : ۱۵۹۸۲۱

به گزارش ایبنا، چین برای اولین بار به صادرکننده شماره یک خودرو در جهان تبدیل شده است. سی ان بی سی (CNBC) آمریکا در همین رابطه در گزارشی تحت عنوان «چرا چین یک تهدید فزاینده برای صنعت خودروی آمریکاست؟» به موضوع خودروهای چینی پرداخته است.

 

در این گزارش آمده است:  خودروسازان چینی حتی اگر محصولات خود را به طور مستقیم به مصرف‌کنندگان در بازار ایالات متحده نفروشند، باز تهدیدی فزاینده برای همتایان آمریکایی خود هستند.

 

فروش خودرو‌های ساخت چین در آسیا، اروپا و سایر کشور‌های خارج از دو این قاره در حال افزایش است. اخیراً گزارش شد که چین بیش از ۵ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ صادر کرده و با پشت سر گذاشتن ژاپن، به برترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شده است.

 

چین با شرکت‌های معتبر دولتی مانند SAIC و Dongfeng و نیز بازیگران جدیدتری نظیر BYD، Nio و سایرین از رتبه ششم به رتبه اول رسیده است. این امر در میانه کاهش صادرات خودروی آمریکا به وقوع پیوسته که شرکت‌هایی نظیر جنرال موتورز فعالیت بین‌المللی خود را کاهش داده‌اند. صادرات خودروی آمریکا در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۵ درصد نسبت به اوج خود در سال ۲۰۱۶ میلادی کاهش داشته است.

 

آمریکا که قبل از سال ۲۰۲۰ میلادی چهارمین صادرکننده خودروی جهان بود، سال گذشته در رتبه ششم جهان و پشت سر مکزیک (پنجمین)، کره جنوبی (کره جنوبی) و آلمان (سومین) قرار گرفت.

 

«کارلوس تاوارس» مدیر عامل شرکت استلانتیس (مالک ۱۴ برند خودرویی مشهور جهان نظیر آلفارومئو، سیتروئن، دوج، دی اس، فیات، مازراتی، اوپل، پژو و کرایسلر) گفت: رقیب شماره ۱ من خودروسازان چینی هستند. هیچ راه دیگری برای خودروسازان جهانی مانند استلانتیس وجود ندارد جز اینکه با خودروسازان چینی روبه‌رو شود. راه دیگری وجود ندارد. »

 

در ادامه گزارش CNBC آمده است: این تهدید فراتر از حجم صادرات است. خودروسازان چینی استاندارد جدیدی را برای تولید و قیمت‌گذاری خودرو تدوین کرده‌اند. بسیاری از [کمپانی‌های چینی] خودرو‌های برقی را به طور کارآمد و سودآور تولید می‌کنند. چیزی که خودروسازان جهانی از جمله جنرال موتورز آمریکا و فورد از آن دوری کرده‌اند.

 

کارشناسان خودرو به شرکت BYD به عنوان نمونه بارز رشد خودروسازی چین اشاره کرده‌اند. شرکتBYD با حمایت پکن، سال گذشته تسلا (بزرگ‌ترین فروشنده خودرو برقی جهان) را مغلوب کرد و به بزرگترین فروشنده خودرو‌های الکتریکی در جهان تبدیل شد.

حدود ۵۵۰۰۰ وسیله نقلیه الکتریکی (EV) در سال ۲۰۱۱ در سراسر جهان فروخته شد. ۱۰ سال بعد در سال ۲۰۲۱ این رقم به عدد ۷ میلیون افزایش یافت. اینفوگرافی فوق نشان می‌دهد که سهم عمده این نوع وسیله نقلیه در جهان با کدام کشور است.
حدود ۵۵۰۰۰ وسیله نقلیه الکتریکی (EV) در سال ۲۰۱۱ در سراسر جهان فروخته شد. ۱۰ سال بعد در سال ۲۰۲۱ این رقم به عدد ۷ میلیون افزایش یافت. اینفوگرافی فوق نشان می‌دهد که سهم عمده این نوع وسیله نقلیه در جهان با کدام کشور است.


«ایلان ماسک» مدیرعامل تسلا گفته است که خودروسازان چینی بزرگترین رقبای شرکت او هستند. ماسک در جریان کنفرانس DealBook نیویورک تایمز در نوامبر ۲۰۲۳ گفت که افراد زیادی معتقدند که تسلا و ۹ شرکت چینی متعاقب آن ۱۰ شرکت خودروسازی برتر جهان هستند؛ « فکر می‌کنم آن‌ها احتمالا اشتباه نکنند».

 

گروه «Rhodium» برآورد می‌کند که BYD بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ تقریباً ۴/۳ میلیارد دلار حمایت دولتی دریافت کرده است. پکن همچنین یارانه‌ای برای تشویق خریداران خودرو‌های برقی ارائه کرده است.


« BYD Seagull» خودروی برقی کوچک که قیمت آن از ۱۱۴۰۰ دلار شروع می‌شود، حتی با در نظر گرفتن تعرفه ۲۷/۵% آمریکا بر خودرو‌های ساخت چین، کمتر از قیمت ۱۵۰۰۰ دلاری خودرو‌های الکتریکی آمریکا است.


«کریستین ژیک» مشاور امور خودرویی در شعبه دیترویت بانک فدرال رزرو شیکاگو در آمریکا می‌گوید: این ماشینی است که مرا می‌ترساند. مدیرعامل شرکت « Caresoft Global» (فعال در حوزه تحقیقات خودرو‌های شرکت‌های تجاری) تخمین‌زده است که BYD از فروش هر Seagull بالغ بر ۱۵۰۰ دلار سود می‌برد.

رشد جهانی


با حمایت دولت‌های محلی و فدرال، رشد خودروسازان چینی در کشورشان آغاز شد. به عنوان مثال، سهم جنرال موتورز از بازار چین، از حدود ۱۵ درصد سال ۲۰۱۵ به ۸/۶ درصد پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.


«مارک ویکفیلد» یکی از مقامات ارشد شرکت مشاور مدیریت آمریکایی الیکس پارتنرز در همین رابطه می‌گوید: در چین چه خبر است؟ این برند‌ها [منظور خودرو‌های الکتریکی جدید] غالب شده‌اند. آن‌ها چند سال پیش ۲۶ درصد [سهم بازار] را در اختیار داشتند که سال ۲۰۲۲ به بیش از ۵۰ درصد رسید و تا پایان دهه به دو سوم می‌رسد. « ویکفیلد» در ادامه می‌گوید که این رشد در خانه نمانده و شرکت‌های چینی شروع به گسترش در مکزیک، اروپا و نقاط دیگر جهان کرده‌اند.

 

شرکت‌های چینی تا سپتامبر سال گذشته ۸ درصد از فروش خودرو‌های تمام برقی اروپا را به خود اختصاص داده‌اند و طبق اعلام اتحادیه اروپا، چینی‌ها می‌توانند سهم خود را تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵ درصد افزایش دهند. اتحادیه اروپا بر این باور است که خودرو‌های برقی چینی حدود ۲۰ درصد از قیمت مدل‌های داخلی در بازار اروپا کمتر هستند.

 

در ادامه گزارش CNBC به نقل از یکی از مقامات فدرال رزرو آمریکا آمده است: «مکزیک دومین بازار بزرگ خودرو‌های ساخت چین است. آن‌ها [منظور چینی‌ها] در آینده‌ای نه چندان دور در سواحل ما خواهند بود.»

 

«کارلوس تاوارس» مدیر عامل شرکت استلانتیس می‌گوید: «خودروسازان ژاپنی در دهه ۷۰ به آمریکا آمدند. آن‌ها به ۵۰ سال زمان نیاز داشتند تا به صدر بازار برسند. من دلیل نمی‌بینم که این اتفاق برای چینی‌ها رخ ندهد. »

برچسب ها: چین خودرو
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر