کمبود دلار، معضل پیچیده مصر

کمبود دلار، معضل پیچیده مصر
هم زمان با افزایش دیدار‌ها بین مقامات مصری و مسئولان صندوق بین المللی پول، این کشور از بحران کمبود دلار در بازار محلی احساس خطر می‌کند.
کد خبر : ۱۵۹۸۴۳

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول،به گزارش پایگاه اینترنتی «اکسچنج تودی» مصر، نرخ برابری دلار آمریکا در بازار موازی «سیاه» در معاملات اولیه روز دوشنبه به حدود ۶۵ پوند رسید که پایین‌ترین سطح تاریخی برای واحد پول مصر است.


بر اساس داده‌های بانک مرکزی مصر این در حالی است که قیمت آن در بازار رسمی ۳۱ پوند است.

 

در حال حاضر مصر به دنبال وام صندوق به ارزش ۳ میلیارد دلار است و سعی دارد از طریق جلساتی که در واشنگتن و قاهره برای تسریع روند‌های جدید تامین مالی برگزار می‌شود، این وام را دریافت کند.

تا آستانه جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، دلار در بازار رسمی به قیمت ۱۵.۷ پوند فروخته می‌شد، اما بانک مرکزی مصر به عنوان بخشی از الزامات صندوق بین‌المللی پول برای برنامه اصلاحات اقتصادی، نرخ ارز را سه بار تغییر داد..

از سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، بحران کمبود دلار در بازار مصر به دلیل نیاز روزافزون واردکنندگان به ارز برای تامین ارزش واردات و نوسانات مقادیر دلار ورودی به کشور وارد مرحله جدیدی شد.

امروز جنگ اسرائیل در نوار غزه و بحران ناشی از آن در جنوب دریای سرخ از طریق کاهش حرکت کشتی‌های عبوری از کانال سوئز، وارد خط بحران نوسانات موجودی ارز شده است.

گفتنی است که هفته گذشته مقامات صندوق بین‌المللی پول با هدف توسعه وام فعلی و آزادسازی بخش جدیدی از وامی که مصر در دسامبر ۲۰۲۲ دریافت کرده بود، به مصر سفر کردند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
برچسب ها: مصر پوند دلار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر