09 بهمن 1402 - 14:15
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

دست دشمن در التهاب بازار ارز مشهود است/ نوسان ارز هیجانی و گذراست/ اگر فرزین نبود دلار بیش‌از این جهش می‌کرد

دست دشمن در التهاب بازار ارز مشهود است  نوسان ارز هیجانی و گذراست  اگر فرزین نبود دلار بیش‌از این جهش می‌کرد
مدیریت تقاضا و پاسخگویی به تقاضا‌های واقعی و برخورد با متخلفان و بازارسازان سوداگر مانع از ایجاد تنش‌های شدید و ماندگار شده است.
کد خبر : ۱۵۹۸۴۵

جلیل جلالی‌فر؛ کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی در خصوص موثر بودن سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز به خبرنگار ایبنا گفت: یکی از مواردی که در اقتصاد ایران زمینه ساز افزایش نرخ تورم و انتظارات تورمی شده افزایش نرخ ارز است. افزایش نرخ ارز منجر به افزایش انتظارات تورمی و بالا ماندن نرخ کالا‌ها و خدمات می‌شود بنابراین دشمن تمرکز قابل توجهی روی افزایش نرخ ارز دارد.

وی در این باره خاطرنشان کرد: دشمن حساب ویژه‌ای روی افزایش نرخ ارز باز کرده، به همین دلیل با استفاده از عناصر نفوذی خود و بازارساز‌هایی که به دنبال افزایش تنش در بازار ارز هستند تلاش می‌کند تا این بازار را تحت ناملایمات قیمتی شدید قرار دهد، بخصوص در بحبوحه تنش‌های سیاسی منطقه.

فعال اقتصادی در حوزه اوراسیا در این باره توضیح داد: قطع به یقین اگر مدیریت دکتر فرزین در راس بانک مرکزی نبود امروز نرخ ارز به صورت حیرت آوری افزایش یافته بود، اما سیاست‌های او در ماه‌های اخیر باعث شده نرخ ارز کمترین نوسانات را تجربه کند در حالی که اگر مدیریت کنونی با سیاست‌های صحیح در میان نبود می‌توانستیم انتظار داشته باشیم نرخ ارز در رقم‌های بالاتر از وضعیت فعلی ماندگار شود.

جلالی‌فر خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه نرخ ارز طی روز‌های گذشته به صورت هیجانی افزایش یافته، اما مدیریت تقاضا و پاسخگویی به تقاضا‌های واقعی و برخورد با متخلفان و سوداگران مانع از ایجاد تنش‌های شدید و ماندگار شده است. امید می‌رود بانک مرکزی با در پیش گرفتن تک نرخی کردن ارز مانع از دست‌اندازی‌های عده‌ای بر بازار ارز و تحمیل زیان‌های مختلفی بر اقتصاد کلان و معیشت مردم شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر