10 بهمن 1402 - 14:28
دهقانی فیروزآبادی خبر داد:

عبور صادرات دانش‌بنیان‌ها از ۲ میلیارد دلار تا پایان امسال/تکمیل زنجیره‌های ارزش اقتصاد

عبور صادرات دانش‌بنیان‌ها از ۲ میلیارد دلار تا پایان امسال تکمیل زنجیره‌های ارزش اقتصاد
معاون علمی، فناوری رییس جمهور گفت: میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان امسال از ۲ میلیارد دلار می‌گذرد.
کد خبر : ۱۵۹۸۷۸

به گزارش ایبنا؛ روح الله دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه امروز با داشتن قریب به ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان توان کافی فناورانه برای حل هر مساله‌ای در کشور وجود دارد، افزود: برای این که شرکت‌های دانش بنیان تجمیع شوند و کار‌های بزرگ انجام دهند، حمایت‌های بدون هدف کارساز نیست و باید کاری کنیم تا این شرکت‌ها میدان نقش آفرینی و به اصطلاح زمین بازی خود را در اقتصاد کشور پیدا کنند.

 

وی ادامه داد: در نسل چهارم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به دنبال بازارسازی برای شرکت‌ها هستیم، معتقدیم در نسل‌های قبلی معاونت علمی، زیست بوم این شرکت‌ها توسعه پیدا کرده است و اکنون، هدف اصلی این است که برای شرکت‌های دانش بنیان بازار ایجاد کنیم. توفیق شرکت‌های دانش بنیان زمانی است که به جای ارتباط مسقیم با معاونت علمی ریاست جمهوری با دستگاه‌ها و بازار‌های مرتبط خودشان ارتباط پیدا کنند.

 

رییس بنیاد ملی نخبگان به بازدید روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاورد‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و یادآور شد: این نمایشگاه که برای دومین سال برگزار شد، مورد تفقد و توجه رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفت و ایشان، فرصتی چهار ساعته را برای بازدید از دستاورد‌های دانش‌بنیان ارائه شده در این نمایشگاه و گفتگو با فعالان شرکت‌ها اختصاص دادند.

 

عبور صادرات دانش‌بنیان‌ها از ۲ میلیارد دلار تا پایان امسال/تکمیل زنجیره‌های ارزش اقتصاد

 

براساس گزارش معاونت علمی ریاست جمهوری، دهقانی فیروزآبادی به رویکرد موضوعی این نمایشگاه و توجه به نقش دانش‌بنیان‌ها در حل نیاز‌های فناورانه اقتصاد و صنعت اشاره کرد و گفت: رویکرد امسال این نمایشگاه، نسبت به سال گذشته تفاوت جدی داشت و در حالی که سال گذشته دستاورد‌ها بر مبنای هر نهاد و دستگاه ارائه شد، امسال دستاورد‌ها به صورت موضوعی و در حوزه‌هایی همچون انرژی، آب و محیط زیست، غذا، دام و طیور و آبزیان، فناوری اطلاعات معادن، حمل و نقل، کشاورزی، ماشین آلات و معادن معرفی شد. هدف اصلی این نمایشگاه، این بود که نقش دانش بنیان‌ها را در تکمیل زنجیره‌های ارزش صنایع مختلف و اقتصاد نشان داده و جا‌های خالی در زنجیره‌های ارزش را که می‌توان با نقش آفرینی دانش بنیان‌ها پر شود، نمایان کند.

 

وی تصریح کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب بر «دانش بنیان شدن اقتصاد» به عنوان راه تحول و پیشرفت تاکید دارند، لازم است که ما به حوزه‌های اقتصادی که کشور در آن توانمندی دارد توجه کنیم و مزیت‌ها، نقاط نیازمند کار بیش‌تر و جا‌های خالی را در زنجیره‌های ارزش بشناسیم. کشور ما در چند حوزه مزیت ویژه دارد که «انرژی» و «پزشکی و سلامت» از حوزه‌های مزیت‌های ویژه ما است.

 

معاون علمی رییس جمهور ادامه داد: همچنین در بخش‌های آب، محیط زیست و برق، نیاز‌های جدی داریم؛ همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان یعنی اقتصادی که بهره‌ور و نوآور است و از فناوری‌های روزآمد استفاده می‌کند و می‌تواند محصولات با کیفیت و عرضه کند، باید در تمامی حوزه‌های اقتصادمان تأثیر فناوری را مشاهده کنیم.


 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح و بعدازظهر روز گذشته (دوشنبه) به مدت چهار ساعت از نمایشگاه توانمندی‌های تولیدات داخل در محل حسینیه امام خمینی (ره) بازدید کردند.

 

این نمایشگاه با محوریت شرکت‌های دانش بنیان و زنجیره تامین تولید برپا شده بود. در این نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان در بخش‌های «انرژی»، «صنعت نفت و پتروشیمی»، «صنایع خودروسازی»، «معدن و صنایع معدنی و فلزی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساخت ماهواره»، «صنایع غذایی و کشاورزی»، «تجهیزات پزشکی»، «صنایع دستی»، «حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی»، «صنایع نساجی» و «مسکن و لوازم خانگی» آخرین دستاورد‌ها و تولیدات خود را به نمایش گذاشته بودند.

 

بخش معدن، صنایع معدنی و فلزی و ماشین آلات سنگین از جمله بخش‌های این نمایشگاه بود که شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدات خود را عرضه کرده بودند. بخش زنجیره تولید خودرو از دیگر بخش‌های مربوط به صنعت خودروسازی بود. یکی از بخش‌های قابل توجه این نمایشگاه، اتاق عمل کاملاً ایرانی بود که تمام تجهیزات آن در داخل تولید شده بود. بخش صنایع بسته‌بندی، تولید خوراک آبزیان، مدیریت آبیاری و آبیاری هوشمند، تولید نهال و دانه‌های زراعی، آبخیزداری، محصولات باغی، گیاهان دارویی، پرورش ماهی و زنجیره تولید مرغ و گوشت از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بودند.

 

تولیدات صنایع دستی و ظرفیت‌های متنوع کشور در این زمینه نیز در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل عرضه شده بود. شبکه ملی اطلاعات و تجهیزات مربوط به زیرساخت آن و هم‌چنین شرکت‌های مرتبط با ساخت ماهواره از جمله بخش‌های نمایشگاه بودند. خانه تمام ایرانی با محصولاتی کاملاً ایرانی از بخش‌های قابل توجه در این نمایشگاه بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر