11 بهمن 1402 - 12:15

سیاست دولت در شناسایی مودیان مالیاتی جدید/ آیا حساب شما تجاری شناخته شده است؟

سیاست دولت در شناسایی مودیان مالیاتی جدید  آیا حساب شما تجاری شناخته شده است؟
اگر حساب شما تجاری نیست اما پیامک تجاری شدن حساب را دریافت کردید؛ باید چه اقدامی انجام دهید؟
کد خبر : ۱۵۹۸۹۰

به گزارش خبرنگار ایبنا، سال‌های گذشته یکی از مشکلات اصلی در حوزه نظام مالیاتی و تامین هزینه‌های دولت‌ها مسئله عدم توانایی برای شناسایی موثر مودیان مالیاتی بود؛ به این صورت که افراد مشغول به کارهای شناسنامه دار و قانونی مانند کارمند‌ها مالیات پرداخت می‌کردند ولی دلالان و کسانی که فعالیت‌‍‌های زیرزمینی و غیرشفاف داشتند هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی‌کردند.

 

حال آنکه، سود دلالان و فرار مالیاتی آن‌ها باعث می‌شود تولیدکنندگان در مقایسه خود با این قشر، دست از تولید بکشند و دارایی خود را وارد دلالی کنند و به همین منظور است که اجرای طرح مالیات بر سوداگری ضروری است.

 

برای حل این مشکل و اجرای این ضرورت مهم، از ابتدای دولت سیزدهم طرح ساماندهی کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت پیگیری شد که نتایج قابل قبولی نیز داشت و سبب شد تا ضمن افزایش شفافیت در معاملات، درآمد‌های مالیاتی خوبی نیز برای دولت ایجاد شود و فعالیت‌های سفته بازانه در بازار کاهش یابد.

 

با توجه به اینکه رویکرد اصلی دولت سیزدهم جایگزین کردن درآمد‌های مالیاتی به جای ارز‌های نفتی در بودجه و حرکت به سوی شفافیت مالیاتی است، به همین دلیل دولت اقدامات مختلفی را برای رسیدن به این هدف پیگیری نموده که یکی از این اقدامات، تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری است.

 

موضوع تفکیک حساب‌های بانکی تجاری از غیرتجاری یکی از بخش‌های کلیدی حرکت به سمت شفافیت فعالیت‌های اقتصادی است. این موضوع پیش از هر چیز برای شفافیت عملیات بانکی فعالان اقتصادی به منظور نظارت و کنترل بر موضوعاتی همچون پول‌شویی، رصد جریان پول، سنجش اعتبار و ... حائز اهمیت است، با این حال در زمینه شفافیت و عدالت مالیاتی و جلوگیری از اجتناب و فرار مالیاتی اهمیت ویژه دارد.

 

شناسایی حساب‌های مشکوک به تجاری هم طبق الگوریتم‌های بانک مرکزی بوده و بر اساس تعداد دفعات واریز به آن حساب‌ها و مجموع واریزی‌ها عمل می‌کند البته تمرکز بیشتر بر روی تعداد واریزی‌ها به حساب است و دریافت و پرداخت‌های روزمره مردم را درگیر نمی‌کند.

 

اخیرا بعضی افراد پیامکی مبنی بر اینکه حساب غیرتجاری شما به حساب تجاری تبدیل شده است، دریافت می‌کنند که دلیل این موضوع  این است که پول زیادی به حساب شما واریز شده که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. مثلا شما در گذشته تراکنش‌های مالی زیادی داشتید و حسابتان به درگاه IPG متصل بوده یا صاحب کارتخوان بوده اید و اکنون آن را تحویل داده اید اما هنوز در سیستم ثبت نشده است؛ در نتیجه اداره دارایی آن را به عنوان حساب تجاری تلقی کرده و در نظر گرفته است که شما دارای کسب و کاری هستید.

 

در نهایت نیازی به بستن حساب نیست و در صورت اعتراض به این پیامک می توانید همراه با مستندات و مدارک خود به اداره دارایی مراجعه کنید یا از طریق سایت my.tax.gov.ir مدارک خود را در این سایت آپلود کرده تا به اعتراض شما رسیدگی شود.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر