12 بهمن 1402 - 11:43
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران

ادعای نوسان‌گیری ارزی دولت از اساس غلط است!

ادعای نوسان‌گیری ارزی دولت از اساس غلط است!
مسعود دانشمند با رد ادعای نوسان‌گیری ارزی توسط دولت گفت: هرگونه افزایش نرخ ارز، آثار تورمی برای کل اقتصاد به دنبال خواهد داشت.
کد خبر : ۱۵۹۹۵۶

مسعود دانشمند، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در خصوص علت افزایش نرخ ارز و شائبه نوسان‌گیری دولت از این طریق بیان کرد: با فرض پذیرش این ادعا که دولت در بازار ارز نوسان‌گیری می‌کند، باید گفت که این موضوع جزئی در تناقض با کل است و به همین دلیل احتمال وقوع آن بعید است.

وی افزود: در واقع دولت می‌داند که وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد، آثاری تورمی برای کل اقتصاد خواهد داشت، این در حالی است که حاکمیت همواره به دنبال کاهش تورم است و افزایش تعمدی نرخ ارز، تلاش‌های دولت برای کاهش تورم را بی‌اثر می‌کند.

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به عدم تغییر در نرخ دلار نیمایی در چند روز اخیر بیان کرد: دلیل نوسانات اخیر بازار ارز را باید در هیجانات بازار جست‌وجو کرد و به‌منظور مهار آن، بانک مرکزی نقش پررنگی دارد.

دانشمند ضمن اشاره به اینکه اگر فرض کنیم رقم معاملات روزانه ارز در بازار آزاد، ۱۰۰ میلیون دلار باشد، بیان کرد: با فرض چنین عدد و افزایش ۱۰۰۰ تومانی قیمت دلار، دولت با هزینه ۱۰۰ میلیار تومانی قادر خواهد بود، التهابات بازار را کنترل کند.

تأثیر تورم ایران و آمریکا در افزایش نرخ ارز!

وی در پاسخ به شبهات مطرح شده پیرامون اختلاف تورم ایران و امریکا و نقش آن درافزایش نرخ ارز اعلام داشت: با قدرت خرید مردم می‌توان میزان تورم را مشخص کرد، در واقع اگر یک سبد از کالا‌های اساسی مردم در تهران با همان میزان در دبی و بر اساس واحد ارزی دو کشور یعنی ریال و درهم مقایسه شود، با چنین رویه‌ای می‌توان نرخ برابری ریال با درهم را مشخص کرد، به بیانی قدرت خرید را می‌توان مبنا قرار داد.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تفاوت تورم داخلی و خارجی در سالیان دور مطرح بوده است و مطابق با آن افزایش دستمزد و قیمت بر اساس تفاوت تورم داخلی و خارجی رخ می‌داد و با این رویه دولت‌ها به دنبال حفظ قدرت خرید مردم بودند، درحالی‌که اکنون مبنای محاسبه قیمت دلار را باید قدرت خرید مردم در نظر گرفت.

نقش التهابات منطقه در افزایش نرخ ارز

دانشمند در بخش دیگری از اظهارات خود پیرامون التهابات منطقه و تأثیر آن بر بازار ارز گفت: مسئله‌ای که در دریای سرخ به وجود آمده، روی شرایط اقتصاد جهان تأثیر گذاشته است و آثار تورمی آن در آینده‌ای نزدیک در اقتصاد اروپا نیز مشاهده خواهد شد و طبیعتاً این اتفاقات روی اقتصاد ایران نیز اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: بی‌تردید جنگ غزه نیز به پایان خواهد رسید و پس از آن آرامش اقتصادی در جهان و همچنین ایران حکم‌فرما خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تأکید داشت: اگر بخواهیم دلار را مثلاً به نرخ ۴۲ هزار تومان برگردانیم، باید علاوه بر آرامش در بازار، تعامل با جهان نیز افزایش پیدا کند و ارز حاصل از صادرات خود را به سرعت دریافت کنیم تا آن را برای نیاز‌های خود مصرف کنیم.

بنابراین گزارش، در چند روز اخیر و در پی افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی، برخی افراد و رسانه‌ها این شائبه را مطرح کردند که دولت به طور عامدانه و به منظور پوشش کسری بودجه خود به دنبال نوسان‌گیری از نرخ ارز است.
منبع: دانشجو

برچسب ها: ارز اتاق ایران
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر