13 بهمن 1402 - 14:38

معاون وزیر خارجه ایران: ارز مشترک بریکس، ایده‌ای در طولانی‌مدت است

معاون وزیر خارجه ایران: ارز مشترک بریکس، ایده‌ای در طولانی‌مدت است
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به حضور ایران به عنوان عضو در نشست بریکس گفت:موضوع ارزمشترک بریکس، ایده‌ای در طولانی‌مدت خواهد بود.
کد خبر : ۱۵۹۹۹۱

به گزارش ایبنا، مهدی صفری در پایان این نشست سه روزه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود: با این وجود، همکاری کشور‌های عضو گروه بریکس بر پایه مبادله ارز‌های محلی در چارچوب همکاری بانک‌های مرکزی و وزارتخانه‌های دارایی و بانک توسعه بریکس امکان‌پذیر است و با هدف حذف دلار در مبادلات تجاری، فعالیت‌ها دنبال خواهد شد.


«شِرپا»‌ی ایران در بریکس با ابراز خرسندی از اینکه کشورمان به عنوان عضو کامل در بریکس پذیرفته شده و در این رویداد حضور یافته است، گفت: در نشست سه روزه مسکو، همه رویداد‌هایی که در سال ۲۰۲۴ قرار است در چارچوب این گروه برگزار شود، مرور و در نهایت، ۲۳۹ عنوان برنامه به تصویب رسید.
وی اظهار داشت: همکاری‌های چندجانبه در عرصه‌های مالی، بانکی، انرژی، حمل‌ونقل، هوش مصنوعی، مسائل سیاسی، امنیتی و ارتباطات فرهنگی و مردمی نیز در این نشست سه روزه بررسی شد.

 

 

 



لزوم عزم ملی برای بهره‌گیری از فرصت عضویت در بریکس


صفری در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به عضویت ایران در بریکس با تلاش دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم گفت: در ماه‌های اخیر، در بخشنامه‌ای به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، از آن‌ها خواسته‌ایم که فرد یا افرادی را به عنوان مسئول کار در حوزه بریکس تعیین کنند تا از فرصت عضویت ایران در این گروه، به شکل مطلوبی استفاده شود.
معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به برنامه‌ریزی ۲۳۹ عنوان برنامه گروه بریکس در سطوح و حوزه‌های مختلف گفت: باید با جدیت در این جلسات شرکت کنیم. چون حضور ما هم در عرصه دوجانبه و نیز چندجانبه بسیار تأثیرگذار است و انشالله با تمام قوا، این هدف را دنبال خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه ایران: ارز مشترک بریکس، ایده‌ای در طولانی‌مدت است

نشست سه‌روزه نمایندگان ملی کشور‌های عضو گروه اقتصاد‌های نوظهور موسوم به «بریکس» که از آن‌ها به عنوان «شِرپا» یاد می‌شود، بعدازظهر پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ با تصویب ۲۳۹ رویداد و برنامه کاری این گروه در سال ۲۰۲۴ میلادی به پایان رسید.
این خبر را معاون وزیر امور خارجه روسیه پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی پایانی این نشست و در حالی که از سوی برخی نمایندگان کشور‌های گروه بریکس از جمله مهدی صفری معاون هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همراهی می‌شد، بیان کرد.


ریابکوف که کشورش میزبانی گروه بریکس و نیز نخستین نشست «شِرپا»‌ها این گروه را در مسکو برعهده داشت، از همراهی کشور‌های عضو این گروه با برنامه‌های پیشنهادی روسیه برای سال جاری میلادی این گروه خبر داد.


معاون وزیر امور خارجه روسیه در گزارشی از نشست‌های سه روزه نمایندگان ملی کشور‌های عضو گروه بریکس در مسکو گفت: طی سه روز گذشته ۱۰ جلسه کاری برگزار شد که طی آن نمایندگان وزارتخانه‌ها و آژانس ها، بازرگانان و محافل دانشگاهی روسیه توضیحات مفصلی را در مورد زمینه‌های کلیدی همکاری و ابتکارات روسیه در دوره ریاست دوره‌ای این کشور ارائه کردند.


ریابکوف گفت: در این نشست سه روزه، گفتگو‌های مفید و سازنده در مورد طیف وسیعی از موضوعات در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصادی و مالی و روابط بشردوستانه و مردمی میان اعضای بریکس صورت گرفت.


طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی (۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.


در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین در ماه‌های اخیر اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد.


آفریقای جنوبی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده داشت. در این سال، حدود ۲۰۰ رویداد و نشست بریکس برگزار شد.

معاون وزیر خارجه ایران: ارز مشترک بریکس، ایده‌ای در طولانی‌مدت است

«شِرپا» (Sherpa) به نمایندگان ملی کشور‌ها در گروه بریکس تلقی می‌شود. ایجاد هماهنگی برای اجرایی شدن تصمیمات رهبران گروه بریکس در کشور‌ها از مأموریت‌های آن‌ها است.


بیشتر شِرپا‌ها در بریکس در سطح معاون وزیر امور خارجه هستند. در این میان، کشوری مانند اتیوپی، رئیس کل بانک مرکزی خود را به عنوان شرپا معرفی کرده است.
شِرپا نامی قومی در نپال است که در کوهستان زندگی می‌کنند و شغل اصلی آن‌ها کمک به کوهنوردان برای صعود به ارتفاعات هیمالیا همچون قله اورست است. این کلمه در زبان اصیل مردم نپال به معنی مردمی از شرق است.

برچسب ها: ارز بریکس بریکس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر