16 بهمن 1402 - 09:58
در گفت‌وگو با ایبنا عنوان شد؛

کاهش سفته بازی در بازار ارز و طلا با انتشار گواهی سپرده خاص

کاهش سفته بازی در بازار ارز و طلا با انتشار گواهی سپرده خاص
یک کارشناس بازار پول و ارز گفت: انتشار گواهی سپرده خاص تاثیر زیادی بر کاهش سفته بازی در کشور خواهد داشت.
کد خبر : ۱۶۰۱۱۲

به گزارش خبرنگار ایبنا، بانک مرکزی دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه و معاف از مالیات را همراه با پرداخت سود به صورت ماهانه و با هدف تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولید به شبکه بانکی ابلاغ کرد. با توجه به اهمیت این موضوع با یک تحلیگر پولی و بانکی به گفتگو نشسته ایم تا تاثیر انتشار این اوراق را بر اقتصاد ایران بررسی کنیم.

محمدرضا اکبری جور؛ تحلیلگر پولی و بانکی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: این اوراق تاثیر زیادی بر کاهش سفته بازی در کشور خواهد داشت، به طوری که نقدینگی از بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو خارج و مستقیما وارد تولید خواهد شد.

وی اضافه کرد: احتمالا با استقبالی که می‌شود انتشار گواهی سپرده خاص موجب تغییر ترکیب سپرده‌های خرد در نظام بانکی خواهد شد و بخشی از سپرده‌های دیداری را به غیر دیداری تبدیل خواهد کرد.

این تحلیلگر اقتصادی اظهار کرد: در شرایط حاضر که دلالان و سفته بازان به بازار ارز و طلا هجوم برده‌اند، انتشار گواهی سپرده خاص ابزار مناسبی برای جلوگیری از ورود سرمایه‌های خرد به بازار ارز و طلا است.

اکبری جور در پایان تاکید کرد: در شرایط کنونی انتشار گواهی سپرده خاص در راستای کاهش دلالی و سفته بازی و حتی کاهش تقاضای احتیاطی در بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو نشان از تدابیر خوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار‌های مالی محسوب می‌شود.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر