17 بهمن 1402 - 16:35

آشنایی با سامانه «سرآمد» کاشف

آشنایی با سامانه «سرآمد» کاشف
سامانه سرآمد با هدف سامان‌دهی تعاملات الکترونیکی میان نظام بانکی، مراجع قضایی و انتظامی از طریق درگاه واحد ایجاد شده است.
کد خبر : ۱۶۰۱۶۸

به گزارش خبرنگار ایبنا، نسخه جدید سامانه «سرآمد» یا همان «سامانه رسیدگی آنی و مستمر دستور‌های قضایی» به تازگی در شرکت کاشف رونمایی شده است.

این سامانه که با هدف سامان‌دهی تعاملات الکترونیکی میان نظام بانکی، مراجع قضایی و انتظامی از طریق درگاه واحد ایجاد شده است، درصد بالایی از رضایت ثبت کنندگان دستور‌های قضائی را کسب کرده است.

در همین راستا، سامانه سرآمد با حذف مکاتبات الکترونیکی بدون ساختار و تبدیل آن‌ها به دستور قضائی ساخت‌یافته و با کمترین ابهام، تلاش دارد تا برخی از دستور‌های قضائی را خودکار کند.

ثبت‌کنندگان دستور‌های قضایی در این سامانه، بانک مرکزی (عملیات مشکوک، FIU، واکنش سریع)، ضابطین قضایی (پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی، پلیس آگاهی، پلیس فتا) و مراجعین قضایی هستند.

سامانه سرآمد سه کارکرد اصلی دارد که شامل کارکرد‌های نظارتی، گزارش‌های تحلیلی و آماری و ثبت و رسیدگی به دستورات قضایی می‌شود.

ذینفعان کارکرد نظارتی این سامانه، همان نهاد‌های نظارتی و دادستانی کل کشور و بانک‌مرکزی هستند.

 

آشنایی با سامانه «سرآمد» کاشف

 

گزارش‌های تحلیلی و آماری در این سامانه نیز، به دو بخش واکنش سریع و عملیات مشکوک و عملکرد بانک‌ها، موسسات و شرکت‌های پرداخت الکترونیک اختصاص می‌یابد.
اما در بخش ثبت و رسیدگی به دستورات قضایی که مبتنی بر چارچوب اجرای دستورات و توافقنامه سطح خدمات (SLA) است، هر دستور از تعدادی زیردستور تشکیل می‌شود که بانکداران عموما با زیردستور‌ها کار خواهند داشت.

در حال حاضر بیش از ۶۰ زیردستور در سامانه سرآمد وجود دارد که برخی اقدامی و برخی استعلامی است.

زیردستور‌های اقدامی مبتنی بر ۳ بخش اطلاعات پذیرنده، کارت و حساب و اطلاعات شخص است که در نهایت به مسدودی یا رفع مسدودی، فهرست سیاه و قطع خدمات بانکی و پرداخت ابطال کارت و موارد دیگر منتهی می‌شود.

بخش استعلامی نیز دو قسمت اطلاعات مالی و غیرمالی دارد که شامل تراکنش و گردش حساب، اطلاعات هویتی، اطلاعات کارت، حساب و ابزارپذیرنده و تصاویر ضبط شده حراستی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر