خداحافظی ۹۵ درصد تجارت سه عضو بریکس با دلار آمریکا

خداحافظی ۹۵ درصد تجارت سه عضو بریکس با دلار آمریکا
روسیه، چین و هند به عنوان اعضای بریکس استفاده از دلار آمریکا را در تجارت خود ۹۵ درصد کاهش داده‌اند.
کد خبر : ۱۶۰۴۳۴

به گزارش ایبنا از وبگاه Watcher. Guru، تاتیانا موهاگان (Tatiana Mohaghan)، دبیرکل اتاق بازرگانی بین‌المللی، از تغییر گسترده در ارز استفاده‌شده در معاملات روسیه با چین و هند سخن گفت.روسیه و چین و هند، که از اعضای بریکس هستند، استفاده از دلار آمریکا را در تجارت خود ۹۵ درصد کاهش داده‌اند که مطمئناً نشانه‌ای از تلاش‌های روزافزون بریکس در راستای «دلارزدایی» است. 

این تغییر به معنی افزایش گسترده استفاده از ارز محلی در تجارت بین روسیه و دو کشور دیگرِ یادشده است.

علاوه بر این، بر اساس گزارش اتاق بازرگانی بین‌المللی، تسویه‌حساب‌های روسیه برای صادرات، هم به دلار و هم به یورو نیز به شدت کاهش یافته و به طور خاص، از بیش از ۸۵ درصد در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۳۴ درصد در سال گذشته میلادی رسیده است.

در طول سال گذشته، ائتلاف اقتصادی بریکس از برنامه‌های خود برای «دلارزدایی» آشکارا سخن گفته است. در واقع، در بحبوحه افزایش تحریم‌های غرب علیه روسیه، این کشور تمرکز خود را در تجارت تغییر داد؛ در نتیجه، بریکس استفاده کلی خود از ارز‌های محلی را در تجارت‌های دوجانبه افزایش داده است.

این اقدام به تغییراتی گسترده در میزان کلی استفاده از ارز‌های مختلف از سوی این سه کشور بزرگ شده و روسیه، چین و هند، در ۹۵ درصد تجارت خود از دلار آمریکا استفاده نمی‌کنند. تسویه‌حساب‌های تجاری کلی روسیه با این دو کشور به ارز‌های محلی انجام می‌شود.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر