انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی تونس

انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی تونس
معرفی رئیس جدید بانک مرکزی تونس پس از ماه‌ها اختلاف نظر بین بانک و مقامات در مورد سیاست‌های نرخ بهره و تامین مالی خزانه داری صورت گرفت.
کد خبر : ۱۶۰۴۷۷



به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا و به نقل از الجزیره، ریاست جمهوری تونس فتحی زهیر النوری را به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی و جانشین مروان العباسی منصوب کرد.

ریاست جمهوری در بیانیه‌ای کوتاه اعلامت کرد: «قیس سعید» رئیس جمهور جمهوری دیروز پنجشنبه بر مراسم تحلیف فتحی زهیر النوری به عنوان رئیس بانک مرکزی تونس نظارت کرد.

در این بیانیه به دلایل برکناری مروان العباسی، رئیس بانک مرکزی سابق، که در فوریه ۲۰۱۸ توسط بیجی قائد السبسی، رئیس جمهور پیشین و جانشین شادلی عیاری به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد، اشاره نشده است.

انتصاب رئیس کل جدید پس از ماه‌ها اختلاف بین بانک و مقامات بر سر سیاست‌های نرخ سود، تامین مالی مستقیم خزانه از سوی بانک و جنجال بر سر استقلال بانک صورت گرفت.

بر اساس بیوگرافی منتشر شده توسط بانک مرکزی تونس، النوری، متولد ۱۹۵۵، سمت استاد دانشگاه در علوم اقتصادی در دانشگاه تونس را برعهده داشت و در چندین طرح مرتبط با تخصص خود شرکت داشت.

در ۷ فوریه، پارلمان تونس قانونی را تصویب کرد که به بانک مرکزی اجازه می‌دهد وام و تسهیلات مالی به دولت ارائه دهد. سیهام بوغدیری نامسیا وزیر دارایی در جلسه پارلمان گفت: مجوز بانک مرکزی تونس برای اعطای تسهیلات (وام) به نفع خزانه داری عمومی به دلیل عدم توانایی در استقراض خارجی است.

تونس در بحبوحه تلاش‌های دولت با صندوق بین‌المللی پول برای ورود به برنامه اصلاحات اقتصادی، همراه با وام مالی، با مشکلات مالی و اقتصادی و افزایش کسری بودجه عمومی مواجه است. در سال ۲۰۲۳، تونس با مشکلات اقتصادی مواجه شد مشکلات ناشی از کمبود مواد غذایی، در نتیجه عوامل اقلیمی دشوار، پیامد‌های جنگ روسیه و اوکراین، و همچنین ضعف محصولات کشاورزی در نتیجه خشکسالی بود که مانع از عرضه غلات از خارج شد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر