مصر برای دلار زدایی وارد عمل شد

مصر برای دلار زدایی وارد عمل شد
گزارش‌ها نشان می‌دهد که در چارچوب برنامه فعلی «بریکس» برای رهایی از وابستگی به دلار، مصر اقدامات جسورانه و رسمی انجام داده است.
کد خبر : ۱۶۰۵۴۱

به گزارش ایبنا؛ پایگاه خبری «صدی البلد» مصر نوشت که دولت این کشور برای انجام معاملات تجاری بطور رسمی از دلار آمریکا فاصله گرفته و به ائتلاف رو به رشد کشور‌هایی که به دنبال کاهش وابستگی به دلار هستند، پیوسته است.

 

این تصمیم مصر برای رهایی از دلار در پی پذیرش این کشور در گروه «بریکس» که در اجلاس سال ۲۰۲۳ انجام شد، اتخاذ شده است.

 

به گزارش «صدی البلد»، انتظار می‌رود که مصر در کنار جمهوری اسلامی ایران، عربستان، امارات و اتیوپی برای تقویت بریکس تلاش کند.

 

به نوشته صدی البلد، وزارت امور خارجه مصر با اشاره به اینکه تمایل دارد فشار‌های مالی ناشی از استفاده از دلار در تسویه حساب‌های تجاری را کاهش دهد بر پایبندی خود به استفاده از ارز‌های ملی در مبادلات تجاری تاکید کرد.

 

بر اساس گزارش وب سایت «واچر گورو» این تصمیم نشان دهنده روند رو به رشد در میان کشور‌های عضو «بریکس» است که از تحولات اقتصادی جهان و تنش‌های ژئوپلیتیکی و تحریم‌های غرب نگرانی فزاینده‌ای دارند.

 

همچنین با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا با چالش‌ها و بدهی‌های فزاینده‌ای مواجه شده است، اقتصاد‌های نوظهور در گروه بریکس به دنبال تغییر به سمت تجارت با ارز‌های ملی هستند.

 

در حالی که کشور‌های بریکس پیچیدگی‌های تجارت بین‌المللی و پویایی‌های ژئوپلیتیکی را دنبال می‌کنند، دور شدن مصر از دلار آمریکا تاکیدی بر تعهد این گروه به ارتقای سیستم مالی جهانیِ متنوع‌تر و انعطاف‌پذیرتر است.

 

 ایده ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی نو ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به حضور ۴ عضو موسس، به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتا «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ رسما تاسیس شد. آفریقای جنوبی نیز در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ به این گروه اضافه شد و نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

 

مهمترین شاخصه در این گروه کارکرد‌های اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده و لذا به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است.

 

در حال حاضر علاوه بر ۵ عضو اصلی، ۲۳ کشور به شکل رسمی و ۶ کشور به صورت غیررسمی و اعلامی خواهان عضویت در این گروه هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایران، اندونزی، عربستان، کویت، امارات، بحرین، مصر، سوریه، مراکش، بلاروس، قزاقستان، کوبا، بولیوی، نیجریه، آرژانتین، ونزوئلا، تایلند، ویتنام، الجزایر، فلسطین، اتیوپی، هندوراس، مکزیک و... اشاره کرد که از آن‌ها به عنوان «بریکس‌پلاس» یاد می‌شود.

 

پیشنهاد ایجاد بریکس پلاس نخستین بار در اجلاس سران این گروه در چین در سال ۲۰۲۲ توسط رئیس جمهور این کشور مطرح شد تا سازوکاری برای نزدیک‌کردن کشور‌ها به این گروه قبل از اعطای عضویت کامل باشد.

 

بریکس نمادی از «رژیم‌سازی و ساختارسازی جدید در صحنه بین‌المللی» است که توسط قدرت‌های در حال ظهور و در مقابله با جهان یک قطبی و دو قطبی شکل گرفته است.

 

سلاح مهمی که بریکس در حال حاضر در آستین خود پنهان کرده است، ابتکار «دلارزدایی» است. این بلوک اقتصادی در ابتدا قصد دارد توافقات تجاری را تقویت و به رشد آن در چند سال آینده کمک کند. پس از موفقیت در این مرحله، بریکس می‌تواند اقدام به دلارزدایی و شروع به تسویه تجارت با ارز‌های محلی کند.

 

ایده کلی بریکس این است که در نهایت، روابط خود را با دلار آمریکا قطع کند و ارز‌های محلی را رونق بخشد. افزایش تجارت میان اعضای بریکس، تهدید برای سلطه دلار آمریکا را افزایش می‌دهد. چین و روسیه نیز، که از اعضای بریکس هستند، در تلاش‌های خود برای دلارزدایی تهاجمی عمل می‌کنند و در راه تحقق آن گام برمی‌دارند.

 

بریکس در ماه اوت (مرداد، شهریور) سال جاری در پانزدهمین نشست سران در ژوهانسبورگ، پنج کشور تولیدکننده نفت را به عضویت پذیرفت. کشور‌های صادرکننده نفت، که در سال ۲۰۲۴ میلادی به بریکس ملحق خواهند شد عبارت‌اند از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، ایران و اتیوپی. اگر بریکس از ارز‌های محلی برای خرید نفت استفاده کند، دلار آمریکا بیشترین ضربه را خواهد دید.

 

مدت زیادی طول نخواهد کشید تا دلارزدایی اتفاق بیفتد؛ هرچند بریکس پیشتر اعلام کرده بود که حذف دلار آمریکا «هدف بلندمدت» این بلوک اقتصادی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر