12 اسفند 1402 - 09:30
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

تحقق اهداف سیاست‌های پولی و ارزی در سال ۱۴۰۲/ عرضه سکه در مرکز مبادله، حباب قیمتی را کاهش می‌دهد

تحقق اهداف سیاست‌های پولی و ارزی در سال ۱۴۰۲  عرضه سکه در مرکز مبادله، حباب قیمتی را کاهش می‌دهد
حداقل اثر سیاست عرضه شمش و سکه طلا در مرکز مبادله ایران این است که می‌تواند حباب قیمتی که در سکه و طلا وجود دارد را کاهش دهد.
کد خبر : ۱۶۰۷۷۵

حجت‌الله فرزانی، کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: سیاست عرضه شمش و سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران حداقل می‌تواند از حباب قیمتی که در سکه و طلا وجود دارد جلوگیری کند و آثار مثبتی به همراه داشته باشد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر فرمول سکه طلا را بررسی کنیم، این فلز گرانبها حباب قیمتی زیادی دارد، بنابراین برای اینکه حباب سکه را کاهش دهیم، اقداماتی مانند عرضه سکه بدون تاریخ یکی از مواردی است که به کاهش حباب می‌انجامد و اثرات آن را در آینده نزدیک خواهیم دید.

 

فرزانی با اشاره به اینکه قیمت طلا به صورت سنتی از دو عامل قیمت اونس جهانی و قیمت نرخ ارز در داخل کشورتبعیت می‌کند، گفت: در این شرایط، طبیعی است که با افزایش اونس و افزایش نرخ دلار در داخل کشور، نرخ طلا نیز در داخل افزایش می‌یابد.

 

این کارشناس پولی و بانکی بیان داشت: در شرایط فعلی، حفظ وضع موجود یک موفقیت برای بانک مرکزی محسوب می‌شود و اگر بانک مرکزی بتواند تا آخر سال نرخ دلار را در همین محدوده حفظ کند، می‌توان گفت این بانک به هدف خود که کنترل بازار ارز است، دست یافته است.

 

وی عنوان کرد: سیاست تثبیت، سیاستی است که در کوتاه مدت و میان مدت تاثیر خود را می‌گذارد، اما در بلند مدت کارایی زیادی ندارد، چون موجب رکود در اقتصاد خواهد شد، اما بانک مرکزی به درستی این سیاست را برای پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد و ایجاد شرایط با ثبات بعداز سال‌ها تلاطم و نااطمینانی اتخاذ کرد.

 

فرزانی تاکید کرد: بانک مرکزی موفق شد به وعده‌های خود جامعه عمل بپوشاند و نرخ رشد پایه پولی را از ۴۵ درصد به ۳۳ درصد و نرخ رشد نقدینگی را از ۴۱ درصد به ۲۵ درصد کاهش دهد که اتفاق ارزشمند و مثبتی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر