فروش نفت روسیه به هند در معرض تهدید تحریم‌های جدید

فروش نفت روسیه به هند در معرض تهدید تحریم‌های جدید
تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو، ممکن است باعث شود فروش نفت روسیه به هند، کاهش بیشتری پیدا کند.
کد خبر : ۱۶۰۸۶۵

به گزارش ایبنا، واشنگتن روز جمعه به مناسب دومین سالگرد آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین و به تلافی مرگ الکسی ناوالنی از مخالفان کرملین، تحریم‌هایی را وضع کرد.

این تحریم‌ها، گروه نفتکش سوفکامفلوت را هدف گرفته که از سوی واشنگتن متهم شده است در نقض سقف قیمت گروه هفت برای نفت روسیه مشارکت داشته و همچنین، ۱۴ نفتکش مرتبط با این شرکت هم تحریم شدند.

منابع آگاه به رویترز گفتند: پالایشگاه‌های هندی نگران هستند که جدیدترین تحریم‌ها، چالش‌هایی را برای یافتن کشتی برای نفت روسیه، ایجاد کرده و نرخ کرایه را بالا ببرند. در نتیجه، تخفیف برای نفت روسیه که از بازرگانان و شرکت‌های روسی بر مبنای تحویل در مقصد خریداری می‌شوند را کمتر کنند.

به گفته منابع آگاه، به علاوه، مسکو ممکن است حجم بیشتری را از طریق بازرگانان بفروشد تا از ریسک تحریم‌های بیشتر در امان بماند و این مسئله، به ابهامات می‌افزاید.

هند تا قبل از سال ۲۰۲۲، به ندرت نفت روسیه را که هزینه‌های حمل بالایی داشت، خریداری می‌کرد، اما پس از ممنوعیت واردات نفت روسیه به اروپا، پالایشگاه‌های هندی اکنون در میان خریداران بزرگ نفت روسیه هستند و از قیمت پایین‌تر آن بهره می‌برند.

روسیه در سال ۲۰۲۳، به بزرگترین تامین کننده نفت هند تبدیل شد. این کشور آسیایی از طریق قرارداد‌های بلندمدت و بازار نقدی، مجموعا حدود ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز نفت روسیه را در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با ۶۵۲ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۲، خریداری کرد.

روسیه در سال ۲۰۲۳، جای عراق را به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت هند گرفت. شرکت‌های پالایش دولتی ایندین اویل، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم سرگرم مذاکرات با شرکت روس‌نفت برای یک قرارداد سالانه هستند تا در مجموع، حداکثر ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت روسیه را که عمدتا نفت اورال است، در سال مالی آینده خریداری کنند.

به گفته منابع آگاه، حجم نهایی در قرارداد‌های در دست برنامه‌ریزی، به شرایط پرداخت و تخفیف عرضه شده از سوی روسیه، بستگی دارد. دو نفر از این منابع آگاه به رویترز گفتند: روس‌نفت تخفیف سه تا ۳.۵۰ دلار در هر بشکه را در مقایسه با قیمت دوبی پیشنهاد کرده است که گران‌تر از قرارداد فعلی ایندین اویل با روس‌نفت است که در ۳۱ مارس منقضی می‌شود و تخفیف آن، هشت تا ۹ دلار نسبت به قیمت دوبی بود.

شرکت‌های پالایشی، با در نظر گرفتن ابهامات ناشی از تحریم‌ها، این تخفیف‌ها را اندک می‌دانند.

پالایشگاه‌های دولتی هندی تحت تحت توافق قراردادی برنامه‌ریزی شده به دلیل مسائل پرداخت، خواهان خرید نفت سوکول نیستند.

بر اساس گزارش رویترز، یک منبع دولتی هندی گفت: هند تنها در صورتی به خرید نفت روسیه ادامه خواهد داد که پایین سقف قیمت گروه هفت باشد.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر