گزینه‌های بانک مرکزی اروپا برای اقدام پولی

گزینه‌های بانک مرکزی اروپا برای اقدام پولی
به تاخیر انداختن کاهش نرخ‌ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، گزینه‌ای کم هزینه‌تر از تغییر زودهنگام و عجولانه نرخ‌هاست.
کد خبر : ۱۶۰۹۱۹

به گزارش ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ انعکاس نظر اقتصاددانان در پرسشنامه‌ای نشان داده که کاهش زودهنگام نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی اروپا، هزینه‌های بیشتری را نسبت به تاخیر در تغییر نرخ‌ها خواهد داشت. بدین ترتیب اقتصاددانان و فعالان بازار، انتظار کاهش نرخ‌های کمتری را در سال ۲۰۲۴ خواهند داشت.

 

سخنان چند تن از اعضای شورای حکام بانک مرکزی اروپا گواهی دارد که تقریبا دو سوم از پاسخ دهندگان به پرسشنامه مذکور بر این باورند که اقدام عجولانه برای معکوس کردن مسیر افزایش شدید نرخ‌های بهره، عواقب خطرناک‌تری در برابر تاخیر در کاهش نرخ‌ها خواهد داشت.

 

مشابه با نتایج آخرین جلسه سیاستی بانک مرکزی اروپا (ECB) در ماه ژانویه، ۵۶ درصد از تحلیلگران همچنان انتظار دارند که مقامات مسئول بانک با انتخاب زمان مناسب از ارتکاب چنین اشتباهی اجتناب کنند. همچنین آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اقدامات اولیه از ماه ژوئن آغاز شود.

 

آندری شچپانیاک (Andrzej Szczepaniak)، اقتصاددان گروه مالی Nomura، می‌گوید بانک مرکزی اروپا در بده-بستانی میان تاخیر در اقدام و کاهش زودهنگام نرخ بهره قرار دارد. کاهش عجولانه نرخ‌های بهره می‌تواند خطر افزایش تورم را مجددا مطرح کرده که این امر موجب بی‌ثباتی در سیاست پولی بانک مرکزی اروپا خواهد شد.

 

با کاهش تورم، مقامات پولی ایالات متحده و بریتانیا در حال آماده شدن برای اجرای سیاست تسهیل نقدینگی بوده و پیش‌بینی پاسخ دهندگان حاکی از کاهش سه چهارم واحدی نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی اروپا در سال جاری است. گرچه این رقم نسبت به انتظارات گذشته کاهش یافته؛ اما سیاستگذاران فرانکفورت نگران هستند که افزایش سریع دستمزد‌ها ممکن است روند کنترل قیمت‌ها را تا هدف ۲ درصدی با چالش مواجه کند.

 

در حال حاضر نرخ بهره سپرده‌های بانک مرکزی اروپا ۴ درصد بوده و هیچ تغییری تا قبل از اجلاس شورای حکام بانک مرکزی اروپا در تاریخ ۶ و ۷ مارس، انتظار نمی‌رود. اقتصاددانان، سرمایه‌گذاران و بسیاری از مقامات پولی در حال حاضر بر سر اولین کاهش در ماه ژوئن هم نظر هستند.

 

در روز دوشنبه کریستین لاگارد (Christine Lagarde)، رئیس کل بانک مرکزی اروپا، عنوان کرد که انتظار می‌رود روند کاهش تورم ادامه یابد. این واقعیت در داده‌های ماه فوریه برای ۲۰ عضو منطقه یورو مشهود است.

 

لازم به ذکر است، شماری از مقامات بانک مرکزی آلمان با توجه به ریسک‌های ناشی از تورم چسبنده خدمات، تاب آوری بازار کار و تنش‌های دریای سرخ، در خصوص کاهش زودهنگام نرخ‌های بهره تسهیلات هشدار دادند. با وجود تلاش‌های مستمر برای مهار تورم، اقتصاددانان با وجود کاهشی بودن نرخ‌های بهره، انتظار دارند تا این نرخ در اواخر سال ۲۰۲۵ به ۲.۲۵ درصد کاهش یابد.

 

کارستن برزسکی (Carsten Brzeski)، رئیس دفتر کلان بین‌الملل در شرکت خدمات مالی ING، معتقد است که اکنون بازار تقریبا در مورد اولین کاهش نرخ بهره وفاق داشته و در این راستا، قیمت‌ها و انتظارات تعدیل شده است. بنابرین بزرگترین چالش بانک مرکزی اروپا، اجتناب از هرگونه علامت‌دهی گمراه کننده و بی‌دلیل خواهد بود. وی در ادامه افزود: بانک مرکزی اروپا باید در خصوص واکنش‌های خود، شفاف‌تر باشد.

 

با بررسی نحوه اجرای سیاست پولی توسط بانک مرکزی اروپا، می‌توان مشاهده کرد که مقامات این بانک ترجیح می‌دهند سیاست انقباض پولی را مبتنی بر کوچک کردن ترازنامه، تامین مالی نقدینگی مبتنی بر تقاضا، سبد اوراق قرضه بلندمدت و افزایش نرخ ذخیره قانونی تنظیم کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر