13 اسفند 1402 - 18:42
سفیر سوریه؛

مشارکت در بازسازی سوریه فرصت طلایی برای ایرانی‌ها

مشارکت در بازسازی سوریه فرصت طلایی برای ایرانی‌ها
امروز و هم اکنون بهترین فرصت سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در سوریه است و اگر به تاخیر بیافتد گوی سبقت توسط سایر شرکت‌ها ربوده می‌شود.
کد خبر : ۱۶۰۹۶۵

به گزارش ایبنا، سازمان توسعه تجارت ایران امروز یکشنبه سیزدهم اسفند ماه ۱۴۰۲ همایشی را با عنوان معرفی فرصت‌های ورود به بازار سوریه با هدف اطلاع‌رسانی در زمینه این بازار برگزار کرد.

سفیر سوریه در تهران پس از حضور در این اجلاس تاکید کرد: ایران و سوریه مرحله جدیدی از توسعه روابط اقتصادی را پیش رو دارند و تقویت این روابط تنها در حوزه تجاری نیست بلکه در حوزه سرمایه گذاری هم بسیار مهم شمرده می‌شود و این امر به نفع منافع دو کشور محسوب می‌شود.

 

وی افزود: روابط اقتصادی بین سوریه و ایران هنوز به سطح روابط سیاسی و استراتژیک بین دو کشور نرسیده است، اما دو دولت سوریه و ایران در مقطع فعلی به خصوص پس از سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به دمشق در اردیبهشت ماه گذشته و سفر نخست وزیر سوریه به تهران در آذر ماه گذشته تلاش می‌کنند همه موانع و دشواری‌های موجود در مسیر گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور را رفع کنند.

 

روند تاسیس بانک ایرانی در سوریه پیش می‌رود

 

دیوب در پاسخ به سوال درباره اینکه توافق درباره تاسیس بانک ایرانی در سوریه به منظور تسهیل در نقل و انتقالات بانکی با توجه به تحریم‌های ظالمانه غرب چگونه است؟ گفت: عملیات تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه از ماه‌ها پیش آغاز شده است و این عملیات ادامه دارد و امید داریم که در نزدیک‌ترین زمان ممکن همه امور لازم برای احداث این بانک با موفقیت انجام شود.

 

دیوب در پاسخ به این سوال که ورود ایرانی‌ها به چه زمینه‌های سرمایه‌گذاری در سوریه برای آن‌ها موفقیت آمیز خواهد بود؟ بیان کرد: حوزه‌های همکاری اقتصادی بین دو کشور وسیع و گسترده است در زمینه‌های صنعت، ساختمان‌سازی در زمینه تولید برق، گردشگری نفت و گاز، زمینه‌های علمی هم امکان سرمایه‌گذاری و تقویت همکاری بین دو کشور وجود دارد در واقع افق‌های همکاری بین دو کشور بزرگ و گسترده است.

 

وی تاکید کرد: من امروز تاکید کردم که امروز و هم اکنون زمان مناسب برای ورود شرکت‌های ایرانی در سرمایه گذاری در بازار سوریه است تا از این شانس بهره‌مند شوند، زیرا ممکن است فردا دیر باشد و کشور‌های دیگر جای ایرانی‌ها را بگیرند بنابراین باید فرصت را برای سرمایه‌گذاری در سوریه و تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی با دمشق غنیمت شمرد و در خصوص امنیت سوریه هم امنیت در همه مناطق تحت کنترل دولت این کشور به طور کامل برقرار است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

سفیر سوریه همچنین با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای ترانزیت با ایران وجود ندارد، گفت‌: همه تلاش‌ها برای تامین لجستیک و امنیت گذرگاه‌های ورود به سوریه به کار گرفته شده است، اما در خصوص گذرگاه بوکمال در مرز سوریه و عراق ما از طرف خاک سوریه همه اقدامات لازم برای تامین امنیت خط ترانزیت از جمهوری اسلامی ایران به جمهوری عربی سوریه انجام داده‌ایم و متاسفانه آمریکا و متحدان آن در منطقه حملاتی را علیه منطقه بوکمال انجام می‌دهند تا مانع باز شدن این گذرگاه و ایمن بودن آن شوند.

 

وی تاکید کرد: ما آماده گشایش این گذرگاه هستیم، اما باید شرایط را هم لحاظ کنیم و برای تامین کامل امنیت آنجا ضمانت‌هایی فراهم شود و تا آن زمان از مسیر‌های جایگزین یعنی خاک ترکیه و خلیج فارس برای انتقال کالا به سوریه استفاده می‌شود.

 

همکاری ایران و سوریه با چین در طرح جاده ابریشم
دیوب در پاسخ به سوال درباره اثرات طرح ایجاد کریدور اقتصادی از چین به افغانستان، ایران، عراق و سوریه و از آنجا به نقاط دیگر جهان اظهار داشت: این طرح بسیار مهم شمرده می‌شود و در واقع همان طرح جاده ابریشم است که ما در سوریه از آن استقبال کردیم و در این خصوص هم ایرانی‌ها و هم سوری‌ها با چین همکاری دارند و ما از تلاش‌های چین برای تحقق این هدف استقبال می‌کنیم.

 

سفیر سوریه درباره نقش برگزاری کنفرانس‌هایی نظیر کنفرانس امروز بازسازی سوریه در تهران در تقویت روابط اقتصادی دو کشور گفت: سوریه خواهان افزایش تعداد شرکت‌های حاضر در سوریه برای سرمایه‌گذاری در بازسازی این کشور است، زیرا سوریه در مقطع کنونی برای آبادانی خرابی‌هایی که داعش و سایر گروه‌های تروریستی به بار آوردند دست یاری به سمت کشور‌های دوست دراز کرده است و البته این فرصتی هم برای دوستان است و این کنفرانس هم در معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری اقتصادی در سوریه و بالعکس تاثیرگذار بوده است و تلاش می‌شود با شناخت موانع و دشواری‌های موجود برای رفع آن در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام شود.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر