هوش مصنوعی، محور جدید توسعه اژدهای زرد/ با محورهای تازه توسعه چین آشنا شوید

هوش مصنوعی، محور جدید توسعه اژدهای زرد  با محورهای تازه توسعه چین آشنا شوید
بنظر می‌رسد چین هوش مصنوعی را به‌عنوان محور اصلی توسعه آینده خود برگزیده است.
کد خبر : ۱۶۱۰۱۹

به گزارش ایبنا، برگزاری نشست‌های سالانه مجلس ملی خلق و کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین نشان می‌دهد که این کشور، هوش مصنوعی را به‌عنوان محور اصلی توسعه آینده خود برگزیده است.

 

این هفته، چین وارد «زمان دو نشست» شده است که نشست‌های سالانه مجلس ملی خلق و کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین به ترتیب در ۵ و ۴ مارس (۱۵ و ۱۴ اسفند) در پکن افتتاح شد.

 

لوئو لایی آن، تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار چین در ادامه نوشت: این دو نشست به عنوان پنجره‌ای مهم برای شناخت چین توسط جهان، هر ساله توجه تعداد زیادی از رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب می‌کند. امسال هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین است. در این برهه تاریخی خارق‌العاده، مردم از سراسر جهان امیدوارند پاسخی را از دو نشست امسال درباره چگونگی توسعه اقتصادی و اجتماعی چین دریافت کنند.

 

دو نشست دریچه مهمی برای مشاهده توسعه زمینه‌های مختلف در چین در سال گذشته است. نکته اول شایان ذکر این دو نشست، گزارش کار دولت است که توسط نخست وزیر شورای دولتی در مراسم افتتاحیه مجلس ملی خلق ارائه می‌شود. برخی از داده‌های اقتصادی که قرار است در گزارش کار دولت منتشر شود، به ویژه هدف رشد تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۴، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در تحلیل خبرگزاری «آسوشیتدپرس» آمده است که مسائل اقتصادی به اولویت دو نشست امسال تبدیل خواهد شد و همچنین کانون توجه جهان خارج خواهد بود.

به تازگی «نیرو‌های مولد جدید» و «هوش مصنوعی» به موضوعات داغ در چین تبدیل شده‌اند و شخصیت‌های جهانی شاهد فرصت‌های ناشی از این دو موضوع بوده‌اند. «هرمو پریوس»، اقتصاددان آفریقای جنوبی، از سال ۱۹۹۲ به اقتصاد چین توجه و آن را مورد مطالعه قرار داده است. به باور او چین موتور رشد اقتصاد جهانی در ۳۰ سال گذشته بوده است و در آینده نیز چنین خواهد بود.

او به طور خاص مشتاقانه منتظر برگزاری دو نشست چین در سال جاری است که مسیری را به سوی رفاه مشترک از طریق توسعه هوش مصنوعی و نیرو‌های مولد جدید ترسیم می‌کند.

«فائوستو گودوی»، دیپلمات سابق برزیلی در چین گفت که اقتصاد چین به دنبال توسعه با کیفیت بالا دستخوش تغییرات عمیقی شده و وارد مرحله جدیدی از توسعه شده است.

ترویج همه جانبه ساخت کشوری قدرتمند و جوان سازی ملت با نوسازی به سبک چینی، وظیفه اصلی حزب حاکم و دولت چین در عصر جدید است. در سال گذشته، پیشرفت دولت در ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی نیز مورد توجه جهان خارج قرار گرفت. «کانگ دوانیان»، محقق مؤسسه مطالعات آسیای شرقی دانشگاه ملی سنگاپور، خاطرنشان کرد که مدرنیزاسیون به سبک چینی فرآیندی منحصربه‌فرد است که عمیقاً در تاریخ، فرهنگ و ویژگی‌های اجتماعی چین ریشه دارد و توسعه با کیفیت بالا را دنبال می‌کند. این امر شامل تعمیق اصلاحات در داخل و گسترش گشایش در خارج است، این رویکردی که از تجربه توسعه جهانی استفاده کرده و در عین حال از مصرف بیش از حد، تخریب محیط زیست و نابرابری اجتماعی جلوگیری کرده است.

دستیابی به مدرنیزاسیون به سبک چینی از نوسازی کشاورزی و روستایی جدایی ناپذیر است. مدیر مرکز تحقیقات آسیایی دانشگاه تهران اخیراً در سایت فارسی «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» مقاله‌ای منتشر و از دستاورد‌های چین در ارتقای نوسازی کشاورزی مانند اصلاح بذر تمجید کرد.

 

وی خاطرنشان کرد که یکی از برنامه‌های اخیر حاکمیت چین توجه و توسعه به کارآفرینی در روستاهاست که نشان می‌دهد سیاستمداران چینی روستا‌ها را همچنان به عنوان موتور محرک توسعه کشور می‌بینند؛ کارنامه اقتصادی چین نشان می‌دهد حاکمیت این کشور در اتخاذ راهبرد‌های مناسب و به موقع، موفق بوده است. چین به ویژه در خصوص جمعیت کثیر روستاییان این کشور به شیوه درستی عمل کرده و از پدید آمدن بحران‌هایی نظیر فقر، بیکاری و مهاجرت در جمعیت‌های روستایی جلوگیری کرده است.

«دو نشست» همچنین دریچه مهمی برای مشاهده عملکرد دموکراسی مردمی به سبک چینی در طول فرآیند است. نمایندگان مجلس ملی خلق و اعضای کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین که در سراسر کشور انتخاب شده‌اند، مسائل مختلف توسعه ملی را به صورت لایحه‌ها یا پیشنهاد‌ها در دو نشست ارائه می‌کنند و ضمن ایجاد اجماع، پیشنهادات و تدابیر را ارائه می‌کنند و مسئولیت‌های خود را در مشارکت سیاسی انجام می‌دهند. «محمد کشاورز زاده»، سفیر سابق ایران در چین با تحسین چنین روندی، گفت: نمایندگان مجلس ملی خلق و اعضای کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین هر ساله دور هم جمع می‌شوند تا در خصوص مسائل ملی گفتگو کنند و این روش دموکراتیک با سابقه طولانی در چین، مثبت و موثر است و همچنین چیزی است که مردم چین به آن نیاز دارند.

برنامه ریزی برای سال جدید از بهار آغاز می‌شود. دو نشست چین در سال ۲۰۲۴ طبق زمان مقرر در بهار امسال برگزار می‌شود. این یک رویداد مهم در زندگی سیاسی چین و پنجره مهمی برای جهانیان برای مشاهده و شناخت چین است. جهانیان از دو نشست چین انتظار دارند و معتقدند که انعطاف پذیری اقتصادی و گشایش در سطح بالا در چین همچنان فرصت‌های بیشتری را برای رشد اقتصادی جهانی به ارمغان می‌آورد. مدرن سازی به سبک چینی نیز تجربیات بیشتری را برای کشور‌هایی که در حال جستجوی راه توسعه هستند، به ارمغان خواهد آورد. مسئولیت پذیری چین به عنوان یک قدرت بزرگ، اطمینان بیشتری را به جهانی آشفته تزریق می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر