در سایه جنگ اوکراین؛

آمریکا بزرگترین صادرکننده گاز مایع به اروپا باقی ماند!

آمریکا بزرگترین صادرکننده گاز مایع به اروپا باقی ماند!
کشور‌های اروپایی پس از آغاز جنگ اوکراین برآن شدند تا واردات گاز طبیعی مایع روسیه را متوقف کنند. امری که به نفع آمریکا و ضرر اروپا خواهد بود.
کد خبر : ۱۶۱۰۴۵

به گزارش خبرنگار ایبنا، آمریکا در سال ۲۰۲۳ بزرگترین تامین‌کننده گاز طبیعی مایع (LNG) به اروپا  بود که تقریباً نیمی از کل واردات LNG قاره را به خود اختصاص داد. این سومین سال متوالی است که طی آن، آمریکا بیش از هر کشور دیگری گاز طبیعی مایع (LNG) به اروپا صادر می‌کند.

 

به نقل از اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، واردات قاره اروپا از آمریکا در سال ۲۰۲۱ برابر با ۲/۴ میلیارد فوت مکعب در روز (۲۷ ٪ کل واردات)، در سال ۲۰۲۲ برابر ۶/۵ میلیارد فوت مکعب در روز (۴۴%کل واردات) و در سال ۲۰۲۳ برابر ۷/۱ میلیارد فوت مکعب در روز (۴۸% کل واردات) بود.

 

قطر و روسیه دومین و سومین تامین کننده گاز LNG اروپا در سال گذشته بودند. قطر ۱۴ درصد (۲ میلیارد فوت مکعب در روز) و روسیه ۱۳ درصد (۱/۸ میلیارد فوت مکعب در روز) عرضه کردند. در مجموع، آمریکا، قطر و روسیه سه-چهارم نیاز واردات LNG قاره اروپا را در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تامین کردند.

 

به گزارش ایبنا، اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه از طریق دریا را ممنوع کرده است، واردات گاز از طریق خط لوله روسیه نیز کاهش چشمگیری داشته است. با این حال، LNG هنوز تحت تحریم قرار نگرفته است. آنچه مشخص است، سهم آمریکا از کل واردات گاز طبیعی مایع اروپا، از تقریباً هیچ در سال ۲۰۱۲ به تقریباً ۵۰% سال ۲۰۲۳ در سایه جنگ اوکراین رسیده است.  نورد استریم ۱ و  ۲ از سوی روسیه برای ارسال سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به آلمان در بستر دریای بالتیک ساخته شده بود که سال گذشته منفجر شد!

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر