16 اسفند 1402 - 22:31

نوسانات ارزی در روز‌های آخر سال چقدر جدی است؟

نوسانات ارزی در روز‌های آخر سال چقدر جدی است؟
امسال هم مانند همه سال‌های گذشته که تقاضای ارز برای مسافرت‌های خارجی پایان سال بالا رفته و بازار درگیر نوسانات مقطعی شده است.
کد خبر : ۱۶۱۰۸۱

به گزارش ایبنا، امسال هم مانند همه سال‌های گذشته که تقاضای ارز برای مسافرت‌های خارجی پایان سال بالا رفته و بازار درگیر نوسانات مقطعی شده است.

 

البته بخشی از افزایش تقاضا هم ناشی از تحریک انتظارات تورمی با عملیات رسانه‌ای سودجویان در فضای مجازی است که در طول سال بار‌ها انجام شده و در پایان سال به اوج خود رسیده است.

 

دلار آزاد طی سال گذشته بیش از ۹۰ درصد افزایش یافت، ولی در سال ۱۴۰۲ تنها ۲۰ درصد افزایش یافته و به عبارت دیگر، کسانی که سال قبل دلار ۶۰ هزار تومانی خریدند، بعد از گذشت یکسال عملا سودی نکرده‌اند.

 

این ثبات ارزی قابل قبول، نوسان‌گیر‌ها را عصبی کرده است و بنابراین به آب و آتش می‌زنند تا هر طور شده دلار را با خبرسازی یا هر استلال بی‌اساس دیگری بالا ببرند.

 

از طرفی تحولات خارجی مانند جدی شدن آتش بس در غزه و استعفای دسته‌جمعی فرماندهان ارتش اسرائیل که باعث فروکش کردن التهابات دریای سرخ می‌شود، بهانه قدیمی دلالان برای داغ کردن قیمت‌ها را منتفی کرده و مانند آب سردی بر این التهابات است.

 

مولفه‌های اثرگذار بر نرخ ارز، مانند افزایش صادرات و وصول درآمد نفت، آزادسازی منابع ارزی، کاهش قابل توجه نرخ رشد نقدینگی، پایه‌پولی و تورم نسبت به یکسال پیش و استمرار سیاست تثبیت اقتصادی، چشم‌انداز آینده بازار ارز را مانند یکسال اخیر، کم‌نوسان ترسیم می‌کند.

 

از سوی دیگر کاهش سنتی تقاضای طلا و دلار با آغاز ماه رمضان و همچنین افزایش عرضه شمش و سکه طلا در مرکز مبادله و علاوه بر آن، افزایش اختیارات بازارساز برای مداخله درهمی و دلاری در قله قیمتی، دست بانک مرکزی را برای مدیریت و حضور فعال در بازار ارز باز کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر