ابراز تمایل نیجریه برای عضویت در بریکس

ابراز تمایل نیجریه برای عضویت در بریکس
وزیر خارجه نیجریه طی اظهاراتی اعلام کرد این کشور در حال بررسی احتمال پیوستن به گروه اقتصاد‌های نوظهور بریکس است.
کد خبر : ۱۶۱۱۳۴

به گزارش ایبنا به نقل از خبرگزاری تاس، یوسف توگار، وزیر خارجه نیجریه طی اظهاراتی اعلام کرد که این کشور در حال بررسی احتمال پیوستن به گروه اقتصاد‌های نوظهور بریکس است.

"رادیو نیجریه" با استناد به بیانیه امضا شده توسط القاسم عبدالقادر، دستیار ویژه وزیر خارجه این کشور، در گزارشی گفت: یوسف میتاما توگار، وزیر امور خارجه می‌گوید نیجریه در حال بررسی امکان پیوستن به بریکس است.

این ایستگاه رادیویی گفت: توگار همچنین بر تعهد نیجریه به تقویت روابط دیپلماتیک و اقتصادی با روسیه تاکید کرد.

به گفته این وزیر، نیجریه آماده است تا مقدمات امضای کلیه توافقات دوجانبه را که توسط کمیسیون دوجانبه در زمینه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تهیه شده است، نهایی کند.

در این بیانیه اشاره شده است که توگار در سفر خود به روسیه که از ۵ تا ۷ مارس صورت گرفت، از حمایت روسیه از تلاش‌های دولت بولا تینوبو، رئیس‌جمهور نیجریه، برای توسعه این کشور، به ویژه از تمایل مسکو برای تسهیل تکمیل ساخت کارخانه فولاد آجائوکوتا و همچنین راه اندازی مجدد کارخانه ذوب آلومینیوم روسال Rusal در نیجریه قدردانی کرد.

بریکس که قبلاً برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را شامل می‌شد، امسال با پیوستن ایران، عربستان سعودی، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی در ژانویه، شاهد گسترش عمده‌ای بوده است.

گزارش‌ها حاکی است که کشور‌های بریکس طی سال گذشته میلادی به سرعت از استفاده از دلار و یورو در تسویه حساب‌های درون این بلوک دور شده‌اند. در عوض، آن‌ها استفاده از ارز‌های ملی را تقویت کرده‌اند، به‌ویژه پس از آنکه که تحریم‌های غرب انجام معاملات برون مرزی را برای روسیه با استفاده از پول و سیستم‌های پرداخت غربی مانند سوئیفت تقریباً غیرممکن کرده است.

سهم ارز‌های ملی در تسویه حساب‌های روسیه با دیگر کشور‌های بریکس در پایان سال ۲۰۲۳ به ۸۵ درصد رسید، در حالی که دو سال پیش این رقم تنها ۲۶ درصد بود.

 

منبع: تسنیم

برچسب ها: بریکس دلار نیجریه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر