تهدید ایالات متحده برای تحریم بانک اروپایی

تهدید ایالات متحده برای تحریم بانک اروپایی
واشنگتن طی گزارشی هشدارهایی به غول بانکداری اتریش، Raiffeisen داده است تا به فعالیت‌های خود در خاک روسیه خاتمه دهد.
کد خبر : ۱۶۱۱۷۱

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از راشاتودی؛ بانک بین‌المللی Raiffeisen واقع در اتریش که بزرگ‌ترین وام دهنده خارجی روسیه بوده، در مقابل ریسک اخراج شدن از نظام مالی ایالات متحده قرار دارد. دلیلی که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا عنوان شده، همکاری و تامین مالی به ارتش روسیه یا شعبی از آن بوده است.

 

آنا موریس (Anna Morris)، مقام‌عالی خزانه‌داری ایالات متحده، اوایل هفته جاری عنوان کرد: با فشار‌های واشنگتن برای اعمال تحریم‌ها، بانک اتریشی اقدامات پیشگیرانه‌ای اتخاذ خواهد کرد.

 

EUobserver خبرگزاری آنلاینی که وقایع اتحادیه اروپا را پوشش می‌دهد، مباحثات میان بانک Raiffeisen و ایالات متحده را در خصوص تحریم‌های بالقوه برای فعالیت در روسیه را تایید کرده است.

 

بانک مذکور جزئیات بیشتری مطرح نکرد و معتقد است که عدم اظهار علنی، معمولا به عنوان یکی از اصول مذاکره با مقامات مسئول و نمایندگان است.

 

بانک Raiffeisen یکی از آخرین وام دهندگان بزرگ غربی است که هنوز در روسیه فعالیت می‌کند. این بانک از مجموع ۱۳ موسسه اعتباری مهم در روسیه بوده و یکی از دو بانک خارجی فعال در روسیه در کنار بانک UniCredit ایتالیا است؛ اما بانک‌های دیگری با اهمیت کمتر در روسیه حضور دارند که شامل وام دهنده هلندی ING، Commerzbank آلمان و Deutsche Bank، OTP Bank مجارستان، Intesa SanPaolo ایتالیا، و SEB سوئد می‌شوند.

 

سال گذشته، وام‌دهنده اتریشی اعلام کرد که قصد دارد تا ماه سپتامبر و به دنبال افزایش فشار از سوی دولت‌های غربی، تبادل مالی با روسیه را متوقف کند. گروه RBI که مالک این بانک است، در برابر درخواست‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای تسریع خروج از روسیه مقاومت می‌کند. با این وجود، بانک مرکزی اروپا (ECB)، بانک Raiffeisen را برای خروج از بازار روسیه تحت فشار قرار داده است.

 

به گفته Commerzbank که بانکداری شرکتی را برای موسسات عمدتا آلمانی و فعال در روسیه انجام می‌دهد، مقامات خزانه‌داری ایالات متحده، تهدید مجزا و جدیدی برای سرمایه‌داران آلمانی مطرح کرده است.

 

هنگامی از وام‌دهنده آلمانی پرسیده شد که آیا از مجازات‌های احتمالی ایالات متحده می‌ترسد، این نهاد تصریح کرد: رعایت تحریم‌ها را به صورت جدی مد نظر قرار داده و اقدامات مبتنی بر ریسک را برای کاهش مخاطرات ناشی از تحریم‌های مرتبط با روسیه اتخاذ کرده است.

 

در همین حال، بانک ING به خبرگزاری مرجع اتحادیه اروپا گفت: بازتاب قوانین جدید ایالات متحده به این معنی است که اگر بانک‌ها در معاملاتی به نفع شعب نظامی روسیه دست داشتند، آنگاه می‌توان بانک‌ها را تحریم یا از دسترسی به نظام تسویه دلار آمریکا برای مدت معینی محروم کرد. با این حال، بانک هلندی ING هیچ خطری احساس نمی‌کند؛ چرا که فعالیت آن با تمام قوانین تحریم‌های بین‌المللی از جمله مقررات سازمان ملل، اتحادیه اروپا و OFAC مطابقت دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر