نظرسنجی رویترز؛

پیش‌بینی کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو

پیش‌بینی کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو
پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن نرخ بهره را کاهش دهد.
کد خبر : ۱۶۱۲۳۶

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از رویترز؛ طبق نظر اکثر قریب به اتفاق شرکت کنندگان در یک نظرسنجی، فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد. بانک مرکزی منتظر است تا آمار‌های متقاعد کننده‌ای در مورد کاهش تورم تا هدف ۲ درصدی دریافت کند.

 

همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد که اگر سیاست‌گذاران فدرال رزرو، پیش‌بینی نرخ خود را در نشست ۱۹ تا ۲۰ مارس تغییر دهند، دیدگاه میانه انتظار دارد که در سال جاری کاهش‌های کمتری در نرخ‌های بهره اعمال شود.

 

جروم پاول، رئیس کل فدرال رزرو آمریکا، در میان اظهارات خود در جلسه کنگره اشاره کرد که ممکن است موقعیت مناسب کاهش نرخ‌ها در سال جاری فراهم شود؛ اما تورم چسبنده بوده و عملکرد مستحکم بازار کار می‌تواند از کاهش زود هنگام نرخ‌های بهره جلوگیری کند.

 

بازار‌های مالی در دوره کوتاهی انتظار داشتند تا اولین کاهش نرخ‌های بهره در ماه مارس صورت گیرد. سپس با مشاهده موضع محافظه‌کارانه فدرال رزرو، در مورد انتظارات خود تجدید نظر کرده و قیمت‌ها بر اساس اولین کاهش نرخ‌ها در ماه می‌ تعدیل شد. اکنون معامله‌گران بازار‌های مالی موضع نزدیک‌تری با فدرال رزرو اتخاذ کرده و قیمت‌گذاری دارایی‌ها را بر اساس کاهش نرخ در ماه ژوئن تعدیل کرده‌اند.

 

حدود ۸۵ درصد شرکت کنندگان به یک سوال مازاد پاسخ دادند و ۴۵ نفر از ۵۴ فرد، معتقد بودند که عقب انداختن کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند ریسک بیشتری را نسبت به کاهش زودهنگام آن ایجاد کند.

 

مایکل گپن (Michael Gapen)، یک اقتصاددان بانک آمریکا، تصریح کرد: فدرال رزرو قبل از اتخاذ سیاست پولی، به دنبال «اطمینان بیشتر» از مسیر حرکت تورم است. ما انتظار داریم تا داده‌های ماه‌های آتی این اعتماد را به فدرال رزرو دهد تا برای شروع یک چرخه کاهش تدریجی نرخ‌های بهره در ژوئن اقدام کند. یک بانک مرکزی آینده‌نگر ممکن است وزن بیشتری به انتظارات تورمی کاهشی داده و اصلاح نرخ را زودتر آغاز کند؛ اما فدرال رزرو نمی‌خواهد پس از شروع دوره انبساط پولی، با بالا گرفتن مجدد تورم، از موضع کاهش نرخ‌های خود عقب نشینی کند.

 

با وجود کاهش تورم هزینه مصارف شخصی (PCE) به ۲.۴ درصد در ماه ژانویه از اوج خود که حدود ۷ درصد در ژوئن ۲۰۲۲ بود، سیاستگذاران پولی تصریح کردند که منتظر اطمینان بیشتر از کاهش پایدار تورم تا هدف ۲ درصدی هستند. در این راستا رئیس کل فدرال رزرو معتقد است که این موعد دور نیست.

 

با توجه به این نظرسنجی، پیش‌بینی شده که در سال جاری ترجیح فدرال رزرو از نرخ هدف تورم PCE در محدوده ۲.۲ درصد و در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶، حدود ۲ درصد خواهد بود؛ اما چشم‌انداز سایر معیار‌های تورمی همچون تورم شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، تورم CPI هسته و تورم PCE هسته، حداقل تا سال ۲۰۲۶ بالاتر از هدف قرار خواهد داشت.

 

در حالی که اتفاق نظری در خصوص میزان کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در سال گذشته وجود نداشت؛ اما در نظرسنجی حاضر تقریبا ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان، کاهش سه چهارم درصد (۷۵ واحد پایه یا ۰.۷۵ درصد) نرخ‌ها را تا ماه دسامبر انتظار دارند.

 

اندرو هالن‌هورست (Andrew Hollenhorst)، اقتصاددان فعال در بانک Citi، در مصاحبه‌ای تصریح کرد: گزارش‌هایی که تورم را بیش از حد انتظار فدارل رزرو گزارش کنند می‌تواند خطر بازنگری سیاست پولی را به دنبال داشته و بدین ترتیب احتمال وقوع سناریو عدم کاهش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۴ را تقویت خواهد کرد؛ اما با توجه به موضع سختگیرانه پولی فدرال رزرو، در دیدگاه میانه، انتظار می‌رود حداکثر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ۲۰۲۴ به میزان ۷۵ واحد پایه باشد.

 

نرخ‌های بهره و تورم ایالات متحده آمریکا در چهار سال اخیر

پیش‌بینی کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو

 

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ بنابر تحلیل اقتصاددانان خبرگزاری بلومبرگ، انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در روز سه‌شنبه، برای کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو قانع کننده نخواهد بود. اکنون انتظار می‌رود تورم هسته CPI (بدون در نظر گرفتن قیمت‌های انرژی و خوراک) ۰.۳ درصد در ماه فوریه افزایش پیدا کند. این مقدار افزایش در معیار افزایش سالانه معادل با ۳.۷ درصد رشد تورم هسته CPI است؛ اما این مقدار با تورم هدف فدرال رزرو (هدف ۲ درصد) فاصله چشمگیری دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر