ترامپ زیر طوفان انتقادات

ترامپ زیر طوفان انتقادات
تصمیم دونالد ترامپ برای کاهش یا حذف برنامه‌های استحقاقی محبوب از جمله تامین اجتماعی و خدمات درمانی، موضع وی را تضعیف کرد.
کد خبر : ۱۶۱۲۴۵

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از رویترز؛ هنگامی که از دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا، خواسته شد تا موضع خود را در مورد برنامه‌های استحقاقی محبوبی نظیر تامین اجتماعی یا خدمات درمانی شفاف کند، وی از کاهش یا قطع آن‌ها صحبت کرد. در نتیجه جو بایدن و شماری ازحزب دموکرات، وی را مورد انتقادات شدیدی قرار دادند.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در روز دوشنبه به خبرگزاری CNBC گفت که اقدامات بسیاری در راستای کاهش یا حدف برنامه‌های استحقاقی قابل انجام است. سپس وی تصمیم خود را اینگونه توجیح کرد: می‌خواهم با کاهش هزینه ها، از سرقت و مدیریت نادرست منابع جلوگیری کنم.

 

دموکرات‌ها با هجوم به موضع ترامپ، گوشزد کردند که بسیاری از سالمندان آمریکایی به عنوان منبع درآمدی و تامین هزینه‌های درمانی به این برنامه‌های حمایتی وابسته هستند.

 

در پی آن، بایدن در شبکه اجتماعی ایکس پاسخ داد: هنگام تصدی من، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

 

اما ستاد انتخاباتی ترامپ با انتشار بیانیه‌ای مبنی بر اینکه ترامپ در مورد کاهش ضایعات صحبت می‌کرد، بر قضیه سرپوش گذاشت.

 

طرح تعرفه‌ای ترامپ

 

ترامپ در مصاحبه دیگری با CNBC از طرح خود برای افزایش ۱۰ درصدی نرخ تعرفه کالا‌های وارداتی دفاع کرد. این در حالی است که برخی از اقتصاددانان متذکر شدند این اقدام موجب افزایش هزینه‌های مصرفی خانوار‌های آمریکایی خواهد شد.

 

اما ترامپ نظر دیگری دارد. وی عنوان می‌کند اگر که در مقابله مجدد با بایدن در ماه نوامبر پیروز شود، با معافیت‌های مالیاتی قیمت کالا‌های سبد خانوار را طوری تغییر خواهد داد که فشار افزایش تعرفه محسوس نباشد.

 

هنگامی که از دونالد ترامپ در مورد دو قطبی شدن سیاسی (political polarization) و اثرات آن بر وضعیت مالی کشور سوال شد، وی پاسخ داد: از کاهش رتبه اعتباری ایالات متحده در لیست رده‌بندی Fitch که در سال ۲۰۲۳ رخ داد، نگران است.

 

در ادامه وی یکی از دلایل Fitch برای کاهش رتبه اعتباری ایالات متحده را منکر شد. یعنی دو قطبی شدن و بی‌ثباتی سیاسی که پس از حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا توسط حامیانش صورت گرفت.

 

پس از نامزدی احتمالی ترامپ برای حزب جمهوری خواه در سه‌شنبه هفته گذشته، این نخستین بیانات مبسوط وی در خصوص برنامه‌های اقتصادی است. آخرین رقیب باقی مانده او برای نامزدی، نیکی هیلی (Nikki Haley) بود که از انتخابات کنار رفت.

 

طرح تعرفه‌ای ترامپ موجب شده که بحث در مورد تورم میان اقتصاددانان داغ شود. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفته است که این اقدام موجب افزایش هزینه‌های مصرفی خانوار‌های آمریکایی خواهد شد.

 

در این مورد ترامپ به CNBC می‌گوید: فکر می‌کنم مالیات‌ها می‌تواند کاهش یابد، ولی به اعتقاد من، افزایش تعرفه‌ها امری ضروری است. این اقدام به صنایع داخلی ایالات متحده کمک می‌کند و همزمان از توان رقابتی محصولات چینی و سایر کشور‌ها می‌کاهد.

 

وی در ادامه افزود: فراتر از مسائل اقتصادی این اقدام قدرت مذاکره و چانه‌زنی را با سایر کشور‌ها بالا می‌برد.

 

در مورد بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال همانطور که برخی از اقتصاددانان و قانونگذاران آمریکایی از آن حمایت کرده‌اند، ترامپ گفت موافق ممنوعیت آن‌ها نیست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر