24 اسفند 1402 - 13:59

شیب تورم کم شد

شیب تورم کم شد
ابتدای سال ۱۴۰۲ نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۵ درصد بود و این رقم بر اساس آخرین آمار به ۳۵ درصد رسیده است.
کد خبر : ۱۶۱۳۱۶

به گزارش ایبنا، سال۱۴۰۲ «مهار تورم و رشد تولید» ازسوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شد. در ابتدای سال بسیاری از کارشناسان راهکار‌های خود را برای مهار تورم و رشد تولید اعلام کردند.

اواخر سال گذشته بانک مرکزی هدفگذاری خود را برای مهار تورم و رشد تولید اعلام کرد که سیاست تثبیت نام گرفت. سیاستی که به گفته برخی کارشناسان توانسته تا حد زیادی بر کنترل تورم تاثیر بگذارد.

برخی دیگر می‌گویند این اقدامات لازم بود، اما کافی نیست و دستگاه‌های دیگر نیز باید در این راستا با هم هماهنگ باشند. زمانی که صحبت از کاهش نرخ رشد تورم می‌شود، برخی از عامه مردم می‌گویند کالا‌ها باز هم گران‌تر شده، پس چگونه نرخ تورم پایین آمده است؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید گفت که کاهش نرخ تورم به معنای کمتر گران شدن کالاست. زمانی نرخ کالا‌ها کاهش می‌یابد که تورم منفی باشد و آمار‌ها نشان می‌دهد اکنون شتاب تورم کم شده است. ابتدای سال ۱۴۰۲ نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۵ درصد بود و این رقم بر اساس آخرین آمار به ۳۵ درصد رسیده است.

کنترل رشد نقدینگی


یکی از دلایل ایجاد تورم در کشور، افزایش نرخ ارز و دیگری رشد نقدینگی است. حالا اگر جزئی‌تر به این موضوع بپردازیم به عوامل رشد نقدینگی بایداشاره کردکه یکی ازآنها، کسری بودجه است. به این صورت که دولت درآمد کافی برای پرداخت ردیف‌های بودجه در اختیار ندارد و از بانک مرکزی می‌خواهد که به میزان کسری بودجه پول چاپ کند و در اختیار دولت بگذارد.

این موضوع باعث افزایش رشد نقدینگی و همچنین تورم خواهد شد. البته نرخ رشد نقدینگی از مسیر تولید هم می‌تواند اتفاق بیفتد که این موضوع تورم‌زا نیست، اما با توجه به این‌که ایران چندسالی است درتحریم قراردارد ودرآمد‌ها ممکن است نوسان داشته باشد، کسری بودجه مهمان اقتصاد ایران شد. درابتدای دولت سیزدهم تیم اقتصادی دولت اعلام کرد دستگاه‌ها باید رفتار مالی خود را اصلاح کنند وصرفه‌جویی را دررفتارمالی سازمانی قراردهند.

ازطرفی رشدنقدینگی از۳۴درصد به ۲۵.۲درصدرسیده که به هدفگذاری ۲۵درصدی بانک مرکزی بسیار نزدیک است. چندی پیش بود که آمار‌ها نشان داد تورم ماهانه تولیدکننده در دی‌ماه امسال با یک درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۶درصد رسید که این نرخ، کمترین نرخ از مرداد ۱۴۰۱ به بعد است.

 

شیب تورم کم شد

 

کنترل نرخ ارز


نرخ ارز، دیگرمحرک تورم است که درطول یک سال گذشته حدود ۱۵درصد نوسان داشت. برخی کارشناسان بر این باورند اقداماتی که بانک مرکزی با عنوان سیاست تثبیت اجرا کرده، توانسته تقاضای ارز را کنترل کند و پرداخت‌ها از مسیر قانونی اتفاق بیفتد.

به این صورت که مرکز مبادله ارز و طلای ایران اکنون سرفصل‌های مختلفی برای پرداخت دارد و نرخی هم که می‌پردازد، نسبت به رقم بازار غیررسمی پایین‌تر است، از این رو تقاضای واقعی وارد این بخش خواهد شد. این موضوع سهم بازار غیررسمی که غالبا در اختیار دلالان است را کوچک‌تر کرده است.

مهار گرانی


علی‌اکبر علیزاده؛ نماینده مجلس درباره تحقق شعارسال گفت: گرانی کالا‌ها و خدمات و همچنین تورم در کشور وجود دارد، اما آمار‌ها نشان می‌دهد گرانی سرسام‌آوری که در زمستان سال گذشته اتفاق افتاد، مهارشد و در یک سال گذشته نوسانات بازار‌ها اندک بوده است.

وی افزود: در طول سال‌های گذشته شاهد صف‌های طویل برای دریافت ارز با عنوان کارت ملی بودیم، اما با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، این تقاضا وارد مسیر رسمی شد و صف‌ها از بین رفت.

منبع:جام جم

برچسب ها: تورم رشد تولید
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر