14 خرداد 1403 - 14:00
دبیرکل اتاق ایران و عراق در گفتگو با ایبنا:

ادعای فنر ارزی منتفی شد/ شناخت خوب بانک مرکزی از فضای حاکم بر بازار

ادعای فنر ارزی منتفی شد  شناخت خوب بانک مرکزی از فضای حاکم بر بازار
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بانک مرکزی با کنترل انتظارات تورمی نشان داد به خوبی فضای رسانه‌ای و تاثیرگذار بر بازار را می‌شناسد.
کد خبر : ۱۶۱۳۵۲

جهانبخش سنجابی شیرازی؛ دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با مثبت ارزیابی کردن عملکرد بانک مرکزی به خبرنگار ایبنا گفت: توفیقاتی که بانک مرکزی و به ویژه محمدرضا فرزین به عنوان سکاندار این نهاد سیاستگذار در کنترل انتظارات تورمی کسب کرد بر هیچ کس پوشیده نیست. به ویژه عملکرد بانک مرکزی در نیمه دوم سال گذشته و ابتدای امسال که نشان داد فرزین و تیم او به خوبی فضای رسانه‌ای و چگونگی کنترل بازار را می‌شناسند. البته این موضوع با توجه به توان و برنامه‌های مدون بانک مرکزی چندان عجیب نبود و حالا امید آن می‌رود که در سال جدید هم شاهد عملکرد بهتری باشیم.

خبری از رها شدن فنر ارزی نشد

وی ادامه داد: یکی دیگر از نکات قابل توجه در کنترل و مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی، بحث فنر ارزی بود. ما بر خلاف دوره‌های قبلی بانک مرکزی شاهد آن بودیم که بحث فنر ارزی و رها شدن این فنر در زمان ریاست محمدرضا فرزین وجود نداشت و به اصطلاح اصلا خبری از پدیده در رفتن این فنر نبود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: هر چند عملکرد نسبی بانک مرکزی در یک سال اخیر با وجود تمام تنش‌های داخلی و بین المللی قابل قبول و مثبت بود، اما فرزین باید همچنان توجه ویژه‌ای به نحوه قیمت گذاری و تخصیص ارز رسمی داشته باشد و اجازه ندهد رانت خاصی در این بخش ایجاد شود. بانک مرکزی باید با تداوم سیاست‌ها و برنامه‌های خوب پیش برود تا برخلاف دولت‌های قبلی در اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز شکست نخورد.

کنترل بازار نیازمند تعادل عرضه و تقاضا


سنجابی شیرازی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید برآورد مناسبی از بازار ارز و میزان عرضه و تقاضا داشته باشد، گفت: بانک مرکزی برای ایجاد و تداوم موفقیت‌های خود در کنترل بازار باید به سمت شناورسازی نرخ ارز برود.

وی با قابل قبول خواندن عملکرد دولت و بانک مرکزی در روند کنترل پایه پولی و رشد اقتصادی اظهار داشت: این موارد با توجه به شرایط کشور و همچنین انتظاراتی که از بانک مرکزی داشتیم با آمار قابل قبول همراه شد. ضمن اینکه تقویت نظام اعتبارسنجی در شبکه بانکی و تسهیل دسترسی مردم به وام‌های خرد نیز سیاست درستی بود که به خوبی از سوی بانک مرکزی اجرایی شد و نسبت به سنوات گذشته پیشرفت خوبی داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر