تهدید اتحادیه اروپا توسط ایالات متحده

تهدید اتحادیه اروپا توسط ایالات متحده
اگر اتحادیه اروپا بخواهد شکایت خود را در مورد پرونده فولاد و آلمینیوم به میان آورد، اصلاحات سازمان تجارت جهانی توسط آنها مختل خواهد شد.
کد خبر : ۱۶۱۳۶۰

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ ایالات متحده به اتحادیه اروپا هشدار داده است که اگر بخواهد مناقشات فولاد و آلمینیوم در دوران ترامپ را به میان آورد، در این صورت تلاش‌های این اتحادیه برای اصلاحات بنیادین در همکاری‌های تجارت چندجانبه را به چالش خواهد کشید.

 

به گفته دیپلمات‌ها و مقامات اروپایی مطلع، کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا در ماه گذشته به همراه همتایان خود در گروه هفت، عنوان کرد: اگر اتحادیه اروپا این شکایت را ارائه کند، عواقبی برای اصلاحات سازکار حل اختلافات سازمان تجارت جهانی (WTO) خواهد داشت. وی افزود: ایالات متحده همکاری خود را با اتحادیه اروپا در زمینه اصلاحات WTO بر اساس اقدامات این اتحادیه تنظیم خواهد کرد.

 

مراحل بررسی و پیگیری در هیات استیناف (Appellate Body) که انجمن برجسته‌ای در راستای حل اختلافات تجاری در سراسر جهان است در حال حاضر به دلیل اقدامات استراتژیک آمریکا، متوقف شده است. ایجاد یک سازوکار حل اختلاف کاربردی، یکی از اهداف اساسی اروپایی‌ها بوده است.

 

اظهارات تای، خطر تردید بیشتر اروپاییان را در مورد بهبود روابط تجاری ترانس آتلانتیک در دوره ریاست بایدن، رئیس جمهور آمریکا، را افزایش می‌دهد. هنگامی که ترامپ در سال ۲۰۱۷ به ریاست جمهوری رسید، جرقه جنگ تجاری را با اتحادیه اروپا برانگیخت که منجر به اعمال تعرفه‌هایی بر تجارت میلیارد دلاری اروپا از سوی ایالات متحده شد؛ اما بایدن تصمیم گرفت در برخی از اقدامات ترامپ تجدید نظر نکند.

 

به گفته منابع آگاه در دولت بایدن، اظهارات تای توصیه‌ای به اتحادیه اروپا بود که در مورد عواقب آغاز مجدد شکایت در سازمان تجارت جهانی آگاهی داشته باشد، نه اینکه تهدیدی برای اقدامی که دفتر تجارت ایالات متحده انجام خواهد داد. این بلوک در سال ۲۰۱۸ به پرونده سازمان تجارت جهانی علیه ایالات متحده پیوست؛ اما با ریاست جمهوری بایدن در سال ۲۰۲۱ به یک مصالحه موقت دست یافت.

 

به عنوان بخشی از آتش بس، ایالات متحده از برخی مواضع خود در مورد عوارض فولاد و آلمینیوم کوتاه آمد و مجموعه‌ای از سهمیه‌ها را تعیین کرد که بالاتر از آن تعرفه‌ها اعمال می‌شد. در مقابل، اتحادیه اروپا تمامی اقدامات محدودکننده خود را متوقف ساخت. به گفته مقامات اتحادیه اروپا: این وضعیت نامتوازنی را ایجاد کرده که موجب شده اتحادیه اروپا سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون دلار عوارض پرداخت کند.

 

دیپلمات‌های اروپایی که ترجیح دادند ناشناس باقی بمانند، می‌گویند: تای اروپایی‌ها را غافلگیر نکرد، چراکه از دیدگاه آنها، ایالات متحده آمادگی کافی جهت اصلاحات سازمان تجارت جهانی را نداشته است.

 

بحث طرح شکایات اتحادیه اروپا در جلسه هفته گذشته وزیران سازمان تجارت جهانی در ابوظبی مطرح شد، در این جلسه احیای مرجع استیناف یکی از موضوعات کلیدی در دستور کار بود. در جلسه مذکور اعضا متعهد شدند که تا انتهای سال ۲۰۲۴، یک سازوکار حل اختلاف کاملا کارآمد و قابل دسترسی برای همه اعضا فراهم باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر