28 اسفند 1402 - 17:00
در گفتگو با ایبنا مطرح شد؛

گامی جدید برای کاهش سلطه دلار/ "بریکس" سامانه مستقل پرداخت راه اندازی می‌کند

گامی جدید برای کاهش سلطه دلار   بریکس  سامانه مستقل پرداخت راه اندازی می‌کند
کشور‌های عضو بریکس که دارای اقتصاد‌های نوظهورهستند به دنبال ابزاری برای تسویه به جای دلاربودند تا آمریکا نتواندبر آن‌ها اثربگذارد.
کد خبر : ۱۶۱۴۶۰

عباس آشتیانی؛ تحلیلگر ارز دیجیتال و بلاکچین در گفتگو با خبرنگار ایبنا درباره تصمیم گروه بریکس برای راه‌اندازی سامانه مستقل پرداخت گفت: ذخیره و تسویه ارزش و واحد شمارش از ویژگی‌های پول سنتی است؛ اما بعد از پذیرش دلار به عنوان یک ارز بین المللی کشور‌های جهان خود را در معرض سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا قرار دادند؛ یعنی اگر فدرال رزرو به دلیل ناترازی و کسری بودجه اقدام به چاپ دلار می‌کرد تورم داخلی آمریکا افزایش پیدا می‌کرد و به تبع آن دلار نیز تاثیر می‌گرفت.

وی افزود: تغییر در سیاست‌های آمریکا و نرخ دلار باعث افزایش یا کاهش تورم در سایر کشور‌ها می‌شود، کشور‌های عضو بریکس که دارای اقتصاد‌های نوظهورهستند شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌شوند، این کشور‌های به دنبال ابزاری برای تسویه به جای دلار بودند تا مجموع سیاست‌های آمریکا نتواند روی کشور‌ها آن‎‌ها اثر بگذارد.

آشتیانی بیان کرد: درچند سال گذشته ایده پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه بین کشور‌های بریکس مطرح شد تا واحد پولی بر مبنای پول هر پنج کشور ایجاد شود؛ اما این طرح به علت زیرساخت‌های گسترده بانکی و هماهنگی پایگاه داده‌ها مشکل ساز بود؛ ولی به تازگی تکنولوژی بلاکچین به کمک تسهیل پیمان‌های پولی چند جانبه آمد.

تحلیلگر ارز دیجیتال و بلاکچین اظهار داشت: هم‌اکنون کشور‌های عضو بریکس به دنبال راه اندازی سامانه‌ای مستقل برای تسویه ارزش هستند که با استفاده از جابه‌جایی کوین در بستر بلاکچین تسویه رقم می‌خورد در این صورت شفافیت و اعتماد بین ۵ کشور بیشتر می‌شود.

وی افزود: البته کشور‌های عضو می‌توانند در کنار ارز مشترک خود از دارایی‌های رمز نگاری شده مانند بیت کوین نیز به عنوان یک دارایی بین المللی در تسویه ارزش برای تجارت استفاده کنند.

آشتیانی تاکید کرد: راه‌اندازی سامانه مستقل بر بستر بلاکچین اتفاق مهمی است؛ چون بریکس یک سوم اقتصاد جهان را در بر می‌گیرد و اگر سایر کشور‌های دنیا نیز از این سامانه استفاده کنند شاید شاهد اتفاق جدیدی در جهت کاهش سلطه دلار باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر