15 فروردين 1403 - 09:42
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

عملکرد موفق بانک مرکزی در کنترل ترازنامه بانک‌ها/ گواهی سپرده خاص، نیاز تولید را تامین کرد

عملکرد موفق بانک مرکزی در کنترل ترازنامه بانک‌ها  گواهی سپرده خاص، نیاز تولید را تامین کرد
با توجه به نقش بالای نقدینگی بر تورم، سیاست کاهش نقدینگی باید تداوم داشته باشد و همزمان از ابزار‌های جدید تامین مالی استفاده شود.
کد خبر : ۱۶۱۴۶۸

به گزارش خبرنگار ایبنا، اصغر بالسینی؛ سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته، در خصوص تحقق هدفگذاری ۲۵ درصدی نرخ رشد نقدینگی توسط بانک مرکزی، اظهار کرد: براساس آخرین آماری که بانک مرکزی اعلام کرد؛ نرخ رشد نقدینگی به ۲۴.۳ درصد در پایان اسفند سال ۱۴۰۲ کاهش یافت که با توجه به نقش بالای نقدینگی بر تورم، این سیاست باید تداوم داشته باشد و همزمان از ابزار‌های جدید تامین مالی نیز برای تامین نیاز‌های واحد‌های تولیدی استفاده شود.


وی افزود: محدودیت وضع شده بر بسط ترازنامه نظام بانکی به صورت کنترل ترازنامه‌ای ماهانه، ابزار موثری بوده که خلق پول توسط نظام بانکی و به دنبال آن تورم را کنترل کرده است.


ماندگارترین اقدام فرزین


بالسینی در مورد راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: تاسیس این مرکز یکی از ماندگارترین اقدامات آقای فرزین بود که در حوزه رگولاتوری و همچنین بازار طلا نقش‌آفرین بوده و عملکرد عالی‌ای داشت. رفع تعهد ارزی صادرگنندگان از طریق واردات شمش طلا و حراج سکه، اقداماتی است که نتایج مثبت آن در آینده، بیش از امروز مشخص خواهد شد.


نقش بانک مرکزی در رشد اقتصادی


سخنگوی مرکز مبادله در رابطه با سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه کمک به رشد اقتصادی نیز بیان کرد: بانک‌مرکزی دو وظیفه کلیدی دارد؛ یکی حفظ ارزش پول ملی و دیگری کمک به رشد اقتصادی. طبیعتا هر چه قدر این وظایف جدی‌تر پیگیری شود، به رشد اقتصادی کمک بیشتری خواهد شد و خوشبختانه آمار رشد اقتصادی در دو سال اخیر نشان می‌دهد که این نرخ در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، برخلاف دهه از دست رفته ۹۰ که رشد‌های منفی پیاپی در اقتصاد ایران به ثبت می‌رسید، مثبت بوده است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که کماکان مسائل تحریمی پابرجا است.


وی افزود: در این زمینه ابلاغ مجوز انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی توسط بانک مرکزی، کمک حال تولید بود و با این ابزار نیاز‌های واحد‌های تولیدی تامین و مدیریت شد.


کنترل انتظارات تورمی با سیاست تثبیت


بالسینی در پایان به انتظارات تورمی اشاره کرد و گفت: سیاست‌های پولی بانک مرکزی اساس کنترل انتظارات تورمی است و سهم این انتظارات از تورم، در دهه‌های اخیر همواره بالا بوده است؛ اما خوشبختانه در سال گذشته اعمال سیاست‌های تثبیت ضمن ایجاد فضای پیش‌بینی پذیر در اقتصاد، باعث کنترل انتظارات تورمی شد و باید در سال جاری نیز تداوم یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر