02 فروردين 1403 - 18:39
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

رشد مثبت ۴.۸ درصدی بخش مسکن در ۹ ماه سال گذشته

وزیر راه و شهرسازی و گفت: در سال ۱۴۰۲ رشد مثبت ۴.۸ درصدی را در مدت ۹ ماه در بخش مسکن شاهد بودیم
کد خبر : ۱۶۱۵۷۲

به گزارش ایبنا؛ مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگوی رادیویی اظهار داشت: در حالی که رشد تولید بخش مسکن در سال ۹۹ و ۹۸ به ترتیب منفی ۱۳ و منفی ۱۵ درصد را شاهد بودیم و این امر آثار منفی نیز بر بازار کار بر جای گذاشت.

 

بذرپاش با تاکید بر مولد بودن بخش مسکن و تاثیر آن بر صنایع مختلف و اقتصاد کشور گفت: به این میزان رشد قانع نیستیم و با توجه به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم، این موضوع نیز در این بخش بیشتر از پیش مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

 

وی مشارکت مردم در ساخت مسکن را یک راهبرد اصلی در این حوزه دانست و افزود: متوسط زمان ساخت مسکن با مداخله بیشتر دولت عملا بیش از ۳ سال طول خواهد کشید که در مسکن مهر این زمان تا بیش از ۱۱ سال نیز طول کشید، در حالی که با استفاده از روش مشارکت مردم این زمان را به حدود یک سال و نیم رساندیم.

 

بذرپاش ادامه داد: با کوتاه شدن زمان ساخت، با توجه بر کم‌تر شدن آثار تورم در این حوزه، هزینه پروژه‌ها نیز کاهش می‌یابد و از جمله آثار حضور مردم در میدان ساخت مسکن این است که کیفیت نیز افزایش می‌یابد.

 

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ساخت حدود ۲ میلیون و نیم واحد مسکونی در سال گذشته آغاز شده و در سال ۱۴۰۳ با تزریق سرمایه مردمی ساخت مسکن با سرعت بیشتری، انجام خواهد شد.

 

بذرپاش با بیان این اینکه راهبرد ما ورود بخش خصوصی و عمومی به فرایند ساخت است، افزود: دولت اموری مثل تامین زمین، خدمات زیربنایی، تسهیلات بانکی و ... را فراهم می‌کند تا ساخت با سلیقه مردم انجام شود.

 

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در بخش حمل‌ونقل نیز اصلی‌ترین دستور کار ما در سال ۱۴۰۳ توسعه ناوگان و نوسازی ناوگان در همه بخش‌های حمل ونقل است تا بتوانیم ناترازی عرضه و تقاضا را کاهش دهیم.

 

وی ادامه داد: در صنعت ریلی، واگذاری حوزه بار به بخش خصوصی و عمومی و شرکت‌های صاحب بار در دستور کار راه آهن قرار گرفته است. در حوزه مسافری نیز مجوز‌های لازم برای شرکت‌های فعال در این حوزه از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر می‌شود تا ناوگان حمل‌ونقل مسافری با استفاده از سرمایه بخش خصوصی توسعه یابد.

 

وی با اشاره به رشد بیش از ۵۵ درصدی ترانزیت در سال گذشته یادآور شد: ترانزیت به عنوان یک ثروت ملی باید به اندازه نفت درآمدزایی کند و این رقم با توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزای، در توافقات با کشور‌های همسایه و منطقه که در حال انجام است، افزایش خواهد یافت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر