04 فروردين 1403 - 11:33

مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی در دولت سیزدهم

مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی در دولت سیزدهم
شناسایی خانه‌های خالی در دولت سیزدهم از سوی سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت راه و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت.
کد خبر : ۱۶۱۶۰۵

به گزارش ایبنا، مالیات ستانی از خانه‌های خالی در کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (اعمال مالیات بر خانه‌های خالی) در تیرماه سال ۱۳۹۹ تصویب شد تا از این طریق مالکان نسبت به پرداخت مالیات مکلف شوند.

بر این اساس، واحد‌های مسکونی که اطلاعات اقامت و مالکیت آن‌ها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می‌شوند و باید نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. ضمن اینکه ضرایب مالیاتی در این قانون برای خانه‌های خالی تعیین شده است تا از این طریق تکلیف مالکان نسبت به پرداخت مالیات خانه‌های خالی مشخص شود.

خانه‌هایی مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند که در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال نخست معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

محاسبه مالیات املاک مسکونی خالی برای هر فرد مستلزم در اختیار داشتن اطلاعات کامل خانه‌های خالی آن فرد در کل کشور است، زیرا مالیات فردی که دارای بیش از پنج واحد خانه خالی (۶ دانگ) است برای همه املاک وی معادل ۲ برابر حالتی است که کمتر از پنج واحد خانه خالی دارد.

طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‏‌های مستقیم، فقط اطلاعاتی که از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، ملاک عمل برای مطالبه واحد‌های مسکونی خالی است و با عدم پرداخت مالیات قطعی توسط مالکان، خانه‌های خالی ممنوع‌المعامله می‌شوند. فشار برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی برای تنظیم گری در بازار مسکن و جلوگیری از گرانی و احتکار مسکن است.

از این رو، همه مالکان و مستاجران موظفند برای ثبت اطلاعات خود به سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه و اطلاعات ملکی و سکونتی خود را ثبت کنند تا این منازل خالی تلقی نشود.

برچسب ها: مالیات خانه مسکن
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر