15 فروردين 1403 - 12:13

التهابات ارزی اخیر موقتی و هیجانی است

التهابات ارزی اخیر موقتی و هیجانی است
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: نوسانات اخیر قیمت دلار بعد از حمله به کنسولگری ایران، مثل اتفاقات سال گذشته زودگذر و هیجانی است.
کد خبر : ۱۶۱۸۵۲

به گزارش ایبنا، قاسم کریمی، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران در واکنش به دامن زدن به انتظارات تورمی به بهانه حمله به کنسولگری ایران در دمشق گفت: بی تردید اتفاقات و درگیری‌های منطقه‌ای بر اقتصاد ما که وابسته به دلار است تاثیر می‌گذارد و نمی‌توان آنرا بی تاثیر خواند، اما این نوسانات همچون اتفاقات قبلی که سال گذشته در ایران و منطقه رخ داد، کاملا مقطعی و هیجانی است.

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اتفاقات مشابه و مهمتری مانند طوفان الاقصی، حمله تروریستی کرمان و تنش‌های منطقه‌ای رخ داد، اما بر خلاف شایعات خبری از دلار ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی نبود، گفت: در سال گذشته با تمام اتفاقات داخلی و بین المللی، شاهد افزایش نرخ ارز غیررسمی حدود ۲۰ درصد بودیم که این روند نشان دهنده ثبات نسبی ارز بود. در واقع بسیاری از افراد و رسانه‌ها در آن زمان جهش ارزی و دلار بالاتر از ۸۰ هزار تومان را پیش بینی می‌کردند که خوشبختانه اینگونه نشد و سال قبل با حداقل افزایش قیمت ارز همراه بودیم.

 

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه با تاکید بر اینکه نوسانات اخیر هم مانند موارد قبلی، موقتی و گذراست و مردم و فعالان اقتصادی نباید فریب فضاسازی دلالان را بخورند ادامه داد: حمله به کنسولگری ایران در دمشق ممکن است برای مدت محدودی باعث نوسانات ارزی شود، اما این موج هیجانی، به هیچ عنوان بلندمدت نیست و در واقع مثل یک التهاب موقتی طی چند روز آینده از بین خواهد رفت.

 

کریمی با اشاره به اینکه اتفاق جدیدی در متغیر‌های بنیادی اقتصاد کشور رخ نداده که باعث افزایش نرخ ارز شود، تاکید کرد: بی‌تردید بانک مرکزی با تسلط کافی بر بازار می‌تواند به خوبی این نوسانات را مدیریت کند و مثل سال گذشته به خوبی از پس التهابات اخیر برآید. به ویژه آنکه فروش نفت ما هم به دوران قبل از تحریم‌ها بازگشته و قیمت جهانی نفت با توجه به تحولات جهانی روند صعودی دارد.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر