15 فروردين 1403 - 13:55

پوست خربزه دلالان زیر پای خریداران دلار

پوست خربزه دلالان زیر پای خریداران دلار
دلالان همواره سعی می‌کنند نرخ‌ها را به سمت افزایشی تغییر دهند اما بانک مرکزی با اقدامات خود مانع آن‌ها می‌شود.
کد خبر : ۱۶۱۸۵۷

به گزارش ایبنا، نرخ ارز دیروز در بازار غیررسمی تغییر کرد و هر دلار آمریکا به بیشتر از ۶۳ هزار تومان رسید و به گفته برخی کارشناسان، این تغییر واحد ممکن است ادامه داشته باشد. نوسانات نرخ ارز در سال گذشته هم زیاد اتفاق افتاد که بسیاری از آن‌ها ریشه اقتصادی نداشت، اما بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز توانست عملکرد مطلوبی در این زمینه داشته باشد.

تقریبا از سال ۹۷ که تحریم‌های آمریکا و کشور‌های غربی علیه ایران بازگشت، نوسانات ارزی مهمان اقتصاد ایران بوده و در همه این سال‌ها تغییر نرخ را شاهد بودیم. در گزارشی که می‌خوانید به این موضوع پرداخته‌ایم که آیا این نوسانات نیز ادامه‌دار خواهد بود یا خیر. افزایش نرخ ارز به معنای کاهش ارزش پول ملی است و درواقع هیچ‌کس از این موضوع خوشحال نمی‌شود. تنها افرادی از این موضوع نفع می‌برند که در این نوسانات سود زیادی کسب می‌کنند و ما به نام دلالان آن‌ها را می‌شناسیم. دلالان از سال گذشته حضور گسترده‌ای در بازار ارز داشتند و سعی می‌کردند نرخ‌ها را به سمت افزایشی تغییر دهند. افزایش اختیارات بانک‌مرکزی و همچنین انحلال کانون صرافان و از سوی دیگر برخورد با صرافی‌ها و اخلالگران این بازار باعث شد آن‌ها نتوانند برنامه خود را به‌ صورت کامل پیاده‌سازی کنند.

 

افزایش نرخ در روز تعطیل

 

سیزدهم فروردین‌ماه بود که رژیم‌صهیونیستی با حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق موجب شهادت چند نفر از مستشاران رسمی نظامی کشورمان شد. در پی این حمله از عصر روز سیزدهم نوسانات نرخ ارز آغاز شد و این در حالی بود که بازار‌ها در آن زمان بسته بودند. دلالان اکنون فعالیت خود را به فضای مجازی منتقل کردند و در برخی کانال‌های تلگرامی نرخ‌هایی درج می‌کنند. پیگیری‌ها نشان می‌دهد این نرخ‌ها حتی بالاتر از نرخ بازار غیررسمی در چهارراه استانبول و میدان فردوسی است. همچنین بانک مرکزی اعلام کرده نرخ‌هایی که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران ثبت می‌شود را قبول دارد و با همان نرخ تقاضای موجود را پوشش خواهد داد.

 

رسانه‌های شاکی

 

در روز‌های گذشته برخی رسانه‌ها اعلام کردند که در سال گذشته دولت و بانک‌مرکزی با ارزپاشی و همچنین سرکوب قیمتی نرخ ارز را در بازار غیررسمی کم‌نوسان نگه‌داشتند. پس از عصر سیزدهم فروردین که یک اتفاق ناگوار افتاد و تاثیر روانی آن باعث شد قیمت هر دلار آمریکا به ۶۳هزار تومان برسدهمین رسانه‌ها اعلام کردندکه توان مدیریت نرخ ارز وجودندارد. این درحالی‌است که در فضای مجازی افراد زیادی با نام کارشناس، باهراتفاق سیاسی یک ویدئویی ازخود منتشرمی‌کردند که دلار تا پایان سال (۱۴۰۲) حداقل ۷۰هزارتومان وحداکثر۱۰۰هزار تومان است. ازسوی دیگرهشدار ابرتورمی داده می‌شد که این اتفاق نیزنیفتاد.

 

اتفاقات سیاسی

 

در طول سال‌های گذشته شاهد جنگ یا تنش میان کشور‌های روسیه و اوکراین، افغانستان و پاکستان، ترکیه و سوریه، ایران و کردستان عراق، آذربایجان و ارمنستان، حماس و رژیم‌صهیونیستی بودیم و در همه این اتفاقات نوسانات نرخ ارز در بازار ایران اتفاق افتاده است.

 

همچنین در سال گذشته حادثه تلخ تروریستی کرمان را شاهد بودیم که باعث شهادت تعدادی از هموطنان عزیزمان شد و در آن زمان هم تغییر نرخ اتفاق افتاد. البته نوسانات اندک تا حدی طبیعی به نظر می‌رسد، اما تغییر بیش از حد نشان می‌دهد که افرادی به دنبال کسب سود ازاین فضای ناآرام هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد باهراتفاق سیاسی برخی رسانه‌ها وافراد به‌ دنبال تحریک تقاضا و فضا هستند تا انتظارات تورمی ایجاد شود و در موضوع حمله به کنسولگری ایران نیز همین موضوع را شاهد هستیم.

 

اتفاق اقتصادی نیفتاده است

 

آمار‌ها نشان می‌دهد متغیر‌های اقتصادی کشور تغییری نکرده که منجر به افزایش نرخ ارز شود. تراز تجاری ایران مثبت است. نگاهی به این آمار نشان می‌دهد که تامین ارز برای واردات کشور بیشتر شده و در سال گذشته بیش از ۷۵میلیارد دلار برای واردات پرداخت شده که ۱۰درصد نسبت به تامین ارز سال۱۴۰۱ بیشتر است. آن‌طور که کارشناسان اقتصادی می‌گویند اکنون تجارت کشور در وضعیت مطلوبی قراردارد و فروش نفت نیز مانند سال گذشته روال عادی خود را طی می‌کند. درواقع تغییر نرخ ارز ماهیت اقتصادی ندارد و سرمایه‌گذاران مراقب پیشنهاد دلالان باشند.

 

وضعیت دلالان که روشن است، دراین شرایط مردم را تشویق به خرید می‌کنند و در نوساناتی که اتفاق می‌افتد آن‌ها سود خود را می‌برند، اما صاحبان سرمایه باید آگاه باشند که در این فضای پر از تله وارد نشوند، به این دلیل که اگر افرادی که برای سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند با کاهش نرخ متضرر خواهند شد. باید توجه داشت در سال گذشته افرادی که وارد بازار ارزشدند درتورم حدود ۴۰درصدی سرمایه گذاری درارز تنها ۱۸درصد برای‌شان بازدهی داشت. در نتیجه سرمایه‌گذاری در این‌گونه بازار‌ها باید با آگاهی کامل باشد.

 

منبع: جام جم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر