28 فروردين 1403 - 11:47
رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد؛

بخش دوم بودجه به زودی ابلاغ می‌شود/ تدابیر یارانه‌ای دولت برای حمایت از معیشت مردم

بخش دوم بودجه به زودی ابلاغ می‌شود  تدابیر یارانه‌ای دولت برای حمایت از معیشت مردم
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قانون برنامه هفتم سال گذشته در مجلس تصویب شد که پاره‌ای از اختلاف نظر‌ها نیز تا پایان سال رفع شد.
کد خبر : ۱۶۲۲۶۷

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری مشترک با سخنگوی اقتصادی دولت گفت: قانون برنامه هفتم در سال گذشته بعد از اعلام لایحه، در مجلس مورد تصویب قرار گرفت و پاره‌ای از اختلاف نظر‌ها بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص، هیات عالی نظارت و مجلس شورای اسلامی باقی بود که بخش عمده‌ای از آن‌ها تا پایان سال رفع شد.

وی افزود: بخش اندکی باقیمانده نیز در روز‌های آینده نهایی شده و ما در ابتدای سال جاری، قانون برنامه ۵ ساله پیشرفت را دریافت خواهیم کرد.


منظور تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه برای پیشرفت بیشتر تغییراتی رخ داده است، بودجه ۱۴۰۳ دو مرحله‌ای شده و دولت در زمان بندی لازم هر دو بخش را ارایه کرده است که بخش اول در انتهای آبان ماه ارائه شد، ولی با توجه به اینکه رسیدگی به بودجه در مجلس و شورای نگهبان طولانی شد؛ البته در روز‌های آخر سال جداول کلان وسقف درآمد‌ها و هزینه‌ها به دولت ابلاغ شد، همچنین در ۱۹ فروردین بخش دوم لایحه بودجه را تقدیم و اعلام وصول انجام شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: رسیدگی به بخش دوم با سرعت در مجلس انجام شده و امروز نیز کمیسیون تلفیق بودجه، تشکیل خواهد شد و در نهایت امروز یا فردا در این کمیسیون، به بودجه رسیدگی نهایی شده و به زودی شاهد ابلاغ بخش دوم بودجه خواهیم بود.


وی افزود: یکی از مطالبات مهم مردم اعتبارات بیشتر برای بخش فرهنگ، جوانان و ورزش است که خوشبختانه اعتبارات این بخش ۴۵ درصد رشد یافته این در حالیکه رشد بودجه دولت، صرفا ۲۳ درصد بوده و بخش ورزش از ۸ همت به ۱۶ همت رشد داشته است.

 

منظور با اشاره به این موضوع که اعتبارات بخش بهداشت رشد ۳۰ درصدی داشته، گفت: ۲۵ هزار نیروی جدید کادر درمان امسال استخدام خواهند شد و ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کادر درمان و دانشگاه‌ها اختصاص داده ایم.


وی افزود: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای مناطق محروم حق ماندگاری و مقیمی در نظر گرفته‌ایم تا برای حضور پزشکان در این منطقه انگیزه ایجاد شود، همچنین برای هوش مصنوعی نیز ۷ همت اعتبارات پیش بینی کرده ایم.


رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: رشد اعتبارات دانشگاه‌های برتر ۴۰ درصد و دانشگاه‌های متوسط ۳۰ درصد بوده، همچنین در آموزش و پرورش ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد؛ ضمن اینکه در حوزه‌های زیربنایی نیز شاهد افتتاح طرح‌های زیادی خواهیم بود که در سال‌های گذشته شروع شده را امسال تا پایان سال بهره برداری خواهیم کرد.


وی افزود: امسال ۶۷۰ همت سرمایه گذاری باید از سوی شرکت‌های دولتی انجام گیرد که فهرست این سرمایه گذاری‌ها به عنوانی یک پیوست منتشر می‌شود، ۷ سد با ظرفیت یک میلیارد متر مکعب در سال و ۳۱ تصفیه خانه فاضلاب افتتاح خواهد شد، ضمن اینکه ۵۵۰ کیلومتر راه آهن نیز افتتاح خواهد شد.

جدیدترین خبر درباره یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

منظور بیان کرد: یکی از نقش‌های مهمی که دولت ایفا میکند، توجه به اقشار آسیب پذیر در قالب بازتوزیع درآمد یا یارانه‌هایی است که پرداخت می‌شود؛ بنابراین بخش مهمی از منابع کشور، صرف بازتوزیع و یارانه‌ها می‌شود.


وی افزود: منابع حاصل از بخش نفت و گاز ما که در فروش انواع حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، در قالب تبصره ۸ یا قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم بازپرداخت می‌شود، یکی از انواع پرداخت ها، یارانه‌های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه این یارانه‌های نقدی دریافت می‌کنند که کل منابع آن، ۳۳۰ همت در سال است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: برای کمک هزینه‌های معیشتی به افراد کمیته امداد و سازمان بهزیستی هر ماه بالغ بر ۵ همت پرداخت می‌شود.


وی درباره کالابرگ تاکید کرد: هدف کالابرگ عدم احساس افزایش قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی در سفره مردم است که به ۷ دهک به ازای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. همچنین امسال دولت ۲۰۰ همت یارانه برای خرید گندم  و ۸۵ همت یارانه برای دارو اختصاص داده است .


وی افزود: هدف از اعطای یارانه این است که کالا ارزان‌تر به دست مردم برسد که شامل یارانه نهاده‌های دامی و کشاورزی می‌شود و امسال این یارانه ۶ همت از منابع دولت را به خود اختصاص می‌دهد.


منظور تاکید کرد: امسال تصمیم داریم ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های کشاورزی وارداتی اختصاص دهیم، البته کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده واردات کالا‌های اساسی از ۹ درصد به ۱ درصد نیز یارانه محسوب می‌شود و در مجموع ۷۵۰ همت از بودجه دولت در تبصره ۸ به یارانه اختصاص پیدا کرده است.

 

وی افزود:  همچنین در عین حال یارانه نهاده‌های دامی مثل کنجاله ذرت با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی تامین خواهد شد، در حالی که نرخ ارز مبادله ۴۰ هزار تومان است و امسال بنا است که ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های کشاورزی وارداتی اختصاص یابد که اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله‌ای شامل ۱۵۰ همت می‌شود که دولت می‌پردازد.

 

منظور درباره کسری بودجه گفت: بعضی‌ها در سال گذشته پیش‌بینی می‌کردند که دولت در اجرای بودجه نتواند بصورت کامل اقداماتی را انجام دهد؛ اما در سال گذشته ۹۵ درصد بودجه محقق شد، بطوری که در بخش هزینه‌های جاری ۹۹.۲ درصد تحقق داشتیم.


وی افزود: در حوزه بودجه عمرانی نیز ۳۰۴ همت محقق شد که معادل ۸۵ درصد بودجه است، این تحقق بودجه با وجود افزایش هزینه‌های جاری و تملک دارایی‌ها در بودجه  ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن است.


منظور با اشاره به این موضوع که امسال وضعیت بودجه‌ای از سال گذشته بهتر است، اظهار داشت: اولویت بودجه‌ای دولت امسال پرداخت‌های عمرانی است تا رشد‌های پیش‌بینی شده بتواند بخشی از زیر ساخت‌های کشور را ارتقا دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر