30 فروردين 1403 - 11:07

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در شش سال اخیر رسید

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در شش سال اخیر رسید
صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در شش سال اخیر رسیده و ۳۵ میلیارد دلار درآمد از آن ایران کرده است.
کد خبر : ۱۶۲۳۴۴

به گزارش ایبنا و به نقل از فاننشیال تایمز، صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در شش سال اخیر رسیده و ۳۵ میلیارد دلار درآمد از آن ایران کرده است. برخی ناظران بر این باورند که دولت بایدن قصد ندارد در واکنش به حمله بامداد یکشنبه ایران به اسرائیل، تحریم‌های نفتی را تشدید یا به‌طور جدی‌تری اعمال کند.

 

براساس داده‌های ورتکسا Vortexa، ایران در سه ماهه نخست سال جاری به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت، عمدتا به چین، صادر کرده است که بالاترین میزان از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ به این سو است دولت ترامپ در این سال تحریم‌های نفتی سنگینی علیه ایران اعمال کرد.

 

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در شش سال اخیر رسید

 

فرناندو فریرا از گروه انرژی رپیدین در آمریکا بر این باور است که ایران در دور زدن تحریم‌ها ماهر شده است. به گفته او دولت بایدن اگر به واقع به دنبال کاهش درآمد نفتی ایران است باید روی چین تمرکز کند. اما تحلیلگران می‌گویند دولت بایدن نسبت به اعمال استراتژی فشار حداکثری با اکراه عمل می‌کند. آن‌ها در این زمینه به تورم در آمریکا در سال انتخابات که بخشی از آن به افزایش بهای انرژی مربوط می‌شوند اشاره می‌کنند. هر بشکه نفت برنت در حال حاضر حدود ۸۸ دلار معامله می‌شود.

 

ایران در سال ۲۰۲۳، حدود یک پنجم ظرفیت نفتکش‌های خود را افزایش داده و به ۲۵۳ تانکر رسانده است. تعداد سوپرتانکر‌هایی که ظرفیت دو میلیون بشکه نفت دارند نیز نسبت به سال ۲۰۲۱ دو برابر شده است.

 

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در شش سال اخیر رسید

 

شرکت کپلر هم می‌گوید که تقریبا همه نفتی که ایران در سال جاری صادر کرده است به چین رفته است. دولت بایدن نگران است که اعمال جدی تحریم‌ها روابط شکننده پکن-واشنگتن را تحت تاثیر قرار دهد. چین، یک دهم منابع نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند.

 

جواد اوجی، وزیر نفت ایران ماه گذشته گفته بود که صادرات نفت در سال جاری بیش از ۳۵ میلیارد دلار درآمد برای ایران داشته است. او گفت که ایران امروز می‌تواند به هر جا که می‌خواهد با «تخفیفی جزئی» نفت صادر کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر