01 ارديبهشت 1403 - 15:06

روسیه بزرگترین تامین کننده نفت هند است

روسیه بزرگترین تامین کننده نفت هند است
روسیه در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ برای دومین سال متوالی به بزرگترین تامین کننده نفت هند تبدیل شد.
کد خبر : ۱۶۲۳۹۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از عمون، روسیه سهم بازار کشور‌های تولیدکننده در خاورمیانه و سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) را از بازار هند به سطوح پایین بی سابقه‌ای کاهش داد.

هند به نفتی متکی است که روسیه پس از خودداری کشور‌های غربی از خرید آن و اعمال تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل بحران اوکراین، روسیه آن را با قیمت کاهش‌یافته به فروش می‌رساند و به این ترتیب روسیه اکنون به اولین تامین‌کننده سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان تبدیل شده است.

هند باوجود مشکلات ناشی از مجموعه تحریم‌ها با هدف کاهش درآمد‌های نفتی مسکو که با آن جنگ در اوکراین را تأمین مالی می‌کند، به خرید نفت روسیه ادامه می‌دهد.

روسیه یکی از متحدان اوپک است، اما سهم نفت خام وارداتی هند را از بزرگترین کشور‌های تولیدکننده این گروه می‌گیرد.

داده‌ها نشان می‌دهد که نفت روسیه حدود ۳۵ درصد از کل واردات نفت خام هند را تشکیل می‌دهد که در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس به ۴.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که هند در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ روزانه ۱.۶۴ میلیون بشکه نفت روسیه وارد کرده است که نسبت به سال قبل حدود ۵۷ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این داده ها، این امر سهم نفت روسیه، قزاقستان و آذربایجان، اعضای کشور‌های مشترک المنافع، در واردات هند را از ۲۶ درصد در سال گذشته به ۳۹ درصد در سال ۲۰۲۳-۲۴ افزایش داد. در مقابل، سهم نفت خاورمیانه در واردات هند به ۴۶ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین رقم تاریخ آن ۵۵ درصد است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر