17 ارديبهشت 1403 - 17:12

ادامه زیان برندهای آمریکایی در پی حمایت از اسرائیل

ادامه زیان برندهای آمریکایی در پی حمایت از اسرائیل
استارباکس پس از یک سه‌ماهه فاجعه‌بار که شاهد کاهش چشمگیر ترافیک مشتریان بود، انتظارات خود را برای فروش و سود کل سال کاهش داد.
کد خبر : ۱۶۲۹۱۹

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا و به نقل از المانیتور، فروشگاه‌های قهوه و فست فود آمریکایی مانند استارباکس، مک دونالد و کی‌اف‌سی همچنان بر اثر تحریم‌های ناشی از جنگ غزه، با عملکرد مالی پایین‌تر از انتظار و تعطیلی تعداد زیادی از شعبات خود درگیر هستند.

استارباکس پس از اینکه سه‌ماهه اول سال را با کاهش سنگین ترافیک مشتریان سپری کرد، پیش‌بینی‌های خود را برای فروش و سود در سال جاری کاهش داد. میزان فروش در کافه‌هایی که حداقل یک سال است باز هستند، در سه‌ماهه دوم مالی شرکت، ۴ درصد کاهش یافت. این در حالی است که تحلیلگران وال استریت که توسط Factset نظرسنجی شده بودند، انتظار افزایش ۱ درصدی را داشتند.

طبق گفته استارباکس، فروش آن تحت تاثیر چند عامل کاهش یافته است؛ یکی از این موارد، تحریم مداوم فروشگاه‌های این شرکت به دلیل حمایت محسوس آن‌ها از اسرائیل در جنگ غزه بود. این تحریم تاثیر قابل‌توجهی در خاورمیانه و همچنین ایالات متحده و سایر کشور‌ها داشته است. این شرکت می‌گوید که غیر سیاسی است و حمایت خود از ارتش یا دولت اسرائیل را تکذیب می‌کند.

این تحریم‌ها در پاییز گذشته پس از شکایت استارباکس از اتحادیه کارکنان خود به دلیل انتشار یک پست در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از فلسطین، شدت گرفت. در آن زمان استارباکس ادعا کرد که هدف از این اقدام، جلوگیری از سو استفاده اتحادیه از نام و لوگوی شرکت بود که سبب سردرگمی مشتریان می‌شود. این شکایت در حال حاضر متوقف شده و در حال طی کردن روند میانجی‌گری است.

در ماه مارس، گروه الشایا (AlShaya Group) که در کویت مستقر بوده و مالک امتیاز شعبات استارباکس در خاورمیانه است، اظهار کرد که به دلیل تحریم‌ها مجبور به تعدیل حدود ۲۰۰۰ شغل یعنی تقریبا ۴ درصد از نیروی کار خود شده است.

استارباکس در تلاش برای احیای آبروی از دست رفته خود، از اهدای مبلغ ۳ میلیون دلار به خیریه «اشپزخانه مرکزی جهان» (World Central Kitchen)، به منظور تامین غذای مورد نیاز مردم غزه خبر داد.

جنبش BDS که به دنبال تحریم شرکت‌های اسرائیلی و شرکت‌های بین المللی حامی اسرائیل در اعتراض به حملات این کشور به فلسطین است، شرکت‌های دیگری از جمله کوکاکولا، مک دونالد و پیتزا هات را نیز هدف قرار داده است.

شعبات رو به زوال فست‌فودی‌ها

شعبه اسرائیل مک دونالد پس از افشا شدن اهدای هزاران وعده غذایی به ارتش این کشور در ۷ اکتبر، جنجال‌آفرین شد. این اپراتور فست فود در ماه فوریه اعلام کرد که جنگ و اطلاعات نادرست پیرامون آن، تاثیر قابل توجهی بر فروش آن به ویژه در خاورمیانه و کشور‌های با جمعیت اکثریت مسلمان مانند مالزی گذاشته است.

در روز سه‌شنبه این فست‌فود زنجیره‌ای، علی رغم ادامه تحریم‌ها، از افزایش متوسط سود سه‌ماهه خود خبر داد.

کریس کمپچینسکی، مدیر عامل شرکت مک دونالد در یک کنفرانس آنلاین به تحلیلگران اعلام کرد: تا زمانی که جنگ تمام نشود، انتظار بهبود قابل توجهی در تاثیرات ناشی از تحریم‌ها را نداریم. البته قابل ذکر است که تحریم‌ها در حال بدتر شدن نیستند.

این فست فودی زنجیره‌ای، در گزارشی از درآمد خالص ۱.۹۳ میلیارد دلاری (۲.۶۶ دلار به ازای هر سهم) خود در سه‌ماهه اول سال خبر داد. درآمد خالص این شرکت در سال گذشته، ۱.۸ میلیارد دلار (۲.۴۵ دلار به ازای هر سهم) بوده است. با این وجود این رقم کمتر از ۲.۷۲ دلاری است که تحلیلگران نظرسنجی شده توسط FactSet برای سه‌ماهه اول سال انتظار داشتند.

در همین حال، غول فست فود؛ KFC، طبق گزارش‌های متعدد پس از دست دادن بخش قابل توجهی از کسب و کار خود به دلیل تحریم‌های مرتبط با جنگ غزه، در تاریخ ۲۹ آوریل به طور موقت بیش از ۱۰۰ شعبه خود را در مالزی تعطیل کرد.

شرکت QSR Brands که مالک رستوران‌های زنجیره‌ای KFC است، ۱۰۸ شعبه از ۶۰۰ شعبه خود را در این کشورِ جنوب شرقی آسیا و عمدتا در ایالت کلانتان که اکثریت مسلمان دارد، به دلیل شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی تعطیل کرد. بسیاری از رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که این مشکلات مالی به دلیل تحریم‌های مرتبط با غزه است.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که به کارکنان تحت تاثیر تعطیلی فرصتی داده می‌شود تا به شعب شلوغ‌تر منتقل شوند. QSR همچنین تاکید کرد که این شرکت از طریق تامین امنیت شغلی برای ۱۸۰۰۰ عضو تیم در مالزی که حدود ۸۵ درصد آن‌ها مسلمان هستند، به اقتصاد این کشور کمک مثبتی می‌کند.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر