11 خرداد 1403 - 10:21
رئیس کل اسبق بانک‌ مرکزی:

انحلال موسسات ناتراز اقدام شایسته‌ای بود/ بهبود رشد اقتصادی و کاهش تورم با مهار نقدینگی

انحلال موسسات ناتراز اقدام شایسته‌ای بود  بهبود رشد اقتصادی و کاهش تورم با مهار نقدینگی
طهماسب مظاهری گفت: اینکه بانک مرکزی توانسته به فشار تقاضاهای مالی از سمت دولت غلبه کند و رشد نقدینگی را کاهش دهد، اقدام مثبتی است.
کد خبر : ۱۶۳۰۹۴

به گزارش خبرنگار ایبنا، طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: اینکه بانک مرکزی بالاخره توانسته به فشار تقاضا‌های مالی از سمت دولت غلبه کند و رشد شتابان نقدینگی را که همواره موجب تورم‌های بسیار شدید شده را کاهش دهد، اقدام مثبتی است و این روند را باید ادامه دهد.

وی افزود: با ادامه این روند میتوان به رشد اقتصادی بیشتر و کاهش تورم امیدوار بود.

مظاهری اشاره‌ای به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی خصوصا در زمان تنش‌های منطقه‌ای داشت و گفت: در مورد سیاست‌های ارزی، بانک مرکزی مدیریت عرضه و تقاضا را سرلوحه خودش قرار داد که این مدیریت از طریق محدود کردن تقاضا و زمینه‌هایی که سبب افزایش تقاضای بازار می‌شود انجام شد. از سوی دیگر به علت دسترسی به مطالبات ارزی و افزایش صادرات نفت، منابع ارزی بانک مرکزی تقویت شد و مدیریت خوبی نیز بر آن‌ها صورت گرفت.

وی تاکید کرد: این اقدامات سبب شد تا از بروز نوسانات سنگین که در سال‌های گذشته با یک اتفاق سیاسی کوچک در اقتصاد رخ میداد، جلوگیری شود.

در ادامه رئیس کل اسبق بانک مرکزی، انحلال ۳ موسسه ناتراز در سال گذشته را اقدام مثبت از سوی بانک مرکزی دانست و بیان کرد: بانک مرکزی در حوزه نظارتی به خوبی عمل کرده و انحلال ۳ موسسه در سال گذشته اقدام شایسته‌ای بود.

وی در پایان بیان کرد: بانک مرکزی در حوزه نظارتی موفق عمل کرده است، اما در بخش تسهیلات تکلیفی به خوبی مقاومت نکرده و آقای فرزین باید در عدم قبول تسهیلات تکلیفی که به بانک‌ها داده می‌شود مقاومت بیشتری از خود نشان دهد، زیرا بخش بزرگی از این ناترازی‌ها در شبکه بانکی، ناشی از تسهیلات تکلیفی دولت به بانک‌ها است.

نویسنده: یگانه بیرقی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر