24 ارديبهشت 1403 - 12:43

نفوذ دلار تلگرامی به دامنه ۵۰ هزار تومان/ بازار غیررسمی از خریدار خالی شد

نفوذ دلار تلگرامی به دامنه ۵۰ هزار تومان  بازار غیررسمی از خریدار خالی شد
در ادامه فضای ریزشی قیمت‌ها، پس از بازار آزاد، امروز نرخ دلار تلگرامی هم وارد دامنه ۵۰ هزار تومان شد.
کد خبر : ۱۶۳۱۸۱

به گزارش خبرنگار ایبنا، فضای ریزشی که طی هفته‌های اخیر در بازار غیررسمی ارز حکمفرما شده و نرخ دلار آزاد را تا ۵۸ هزار تومان پایین کشیده بود، به کانال‌های تلگرامی هم سرایت کرد.

نرخ دلار آزاد از مدتی قبل وارد دامنه ۵۰ هزار تومان شده و دلالان چهارراه استانبول و سبزه میدان را ناچار کرده بود معاملات خود را وارد کانال ۵۹ و حتی ۵۸ کنند، اما حالا در کانال‌های تلگرامی که معمولا با اعلام نرخ‌های بالاتر، کف بازار را شارژ می‌کنند نیز این نرخ‌ها به دامنه ۵۰ هزار تومان نفوذ کرده است.

البته دلار هرات نیز مانند کف بازار تهران در کانال ۵۸ هزار تومان از سوی دلالان قیمت می‌خورد. مشاهدات میدانی از چهارراه استانبول و میدان فردوسی تهران نیز حکایت از رکود سنگین معاملات و خالی شدن بازار از مشتری دارد. در این وضعیت دلالانی که ناچارند دلار‌های خود را رد کنند، پیشنهاد ۵۸ هزار تومان را به مشتری – اگر وجود داشته باشد – عرضه می‌کنند.

از چند هفته قبل، سیگنال‌های کاهشی پی‌درپی باعث شده چشم‌انداز قیمت‌ها در بازار ارز ریزشی شود. آخرین سیگنالی که برای فعالان بازار معنادار بوده و به روی آن حساب باز کرده‌اند، به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با فعالان اقتصادی برمی‌گردد.

محمدرضا فرزین در دیدار رئیس و اعضای اتاق بازرگانی خبر داده است که «با گشایش‌های به وجود آمده، دسترسی کشور به منابع ارزی در سال جاری افزایش یافته و قدرت مدیریت بیشتری نیز بر منابع ارزی زیادی که در خارج از کشور وجود دارد خواهیم داشت. این موضوع البته بر افزایش تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز، اثربخش خواهد بود».


کارشناسان یکی از دلایل اصلی نوسان رو به بالای ارز در هفته‌های پایانی سال قبل و هفته‌های نخست امسال را تنش‌های سیاسی می‌دانند که پس از عملیات مقتدرانه وعده صادق در پاسخ به صهیونیست ها، پرونده آن بسته شد و دلار روند نزولی به خود گرفت.

کامبیز میرکریمی؛ عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در این زمینه معتقد است: وقتی اخبار مثبت در فضای اقتصادی کشور به گوش می‌رسد و تنش و التهابات سیاسی متوقف می‌شود، نرخ ارز شروع به ریزش می‌کند، در شرایط کنونی نیز به همین علت شاهد ریزش نرخ دلار بوده‌ایم. هم‌اکنون خریداران بازار ارز به علت کاهش شوک‌های سیاسی از خرید منصرف شده‌اند به همین دلیل نرخ ارز با ریزش شدیدی در دو هفته اخیر مواجه شد.

وی با بیان اینکه ایران با کمبود ارز مواجه نیست، تأکید کرد: درآمد‌های ناشی از صادرات نفت افزایش داشته است به طوری که کشور نه تنها بدهی ارزی ندارد بلکه با مازاد ارز مواجه است؛ در نتیجه رشد موقتی قیمت دلار به علت نگرانی مردم از افزایش انتظارات تورمی رخ داده بود.

مصطفی صفاری؛ کارشناس بازار‌های مالی هم اظهار کرد: وضعیت بازار ارز به مسائل سیاسی گره خورده؛ اما می‌توان انتظار داشت که با کاهش شوک‌های سیاسی و اخبار منفی منطقه‌ای که در روز‌های اخیر تجربه شد، هیجانات بازار ارز نیز کاهش پیدا کند و قیمت به کانال‌های پایین‌تر نیز عقب‌نشینی کند؛ ولی برای اطمینان باید به تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده از سوی مسئولان نیز توجه کنیم.

 

 

نفوذ دلار تلگرامی به دامنه ۵۰ هزار تومان/ بازار غیررسمی از خریدار خالی شد

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر