24 ارديبهشت 1403 - 18:52

کالکالیست: سرمایه‌گذاران خارجی در حال ترک بازار اسرائیل هستند

کالکالیست: سرمایه‌گذاران خارجی در حال ترک بازار اسرائیل هستند
سرمایه‌گذاران خارجی از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر سهام و اوراق قرضه اسرائیل را به ارزش ۲۲ میلیارد شکل (۶ میلیارد دلار) فروختند.
کد خبر : ۱۶۳۲۱۱

به گزارش ایبنا: «وزن سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سهام داخلی اسرائیل در حال کاهش است و بازار سهام روز به روز بیشتر به سرمایه‌گذاری‌های موسسات داخلی وابسته می‌شود» این را روزنامه اقتصادی کالکالیست رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه گزارش داده است. سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حال ترک بازار اسرائیل است به نحوی که در طول هفت ماهی که از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد، سرمایه‌گذاران خارجی سهام و اوراق قرضه اسرائیل را به ارزش ۲۲ میلیارد شکل (۶ میلیارد دلار) فروختند، در حالی که مؤسسات داخل اسرائیل و ساکنان آنجا ۲۸ میلیارد (۷.۵ میلیارد دلار) شکل خریدند. بازار سهام به طور فزاینده‌ای به موسسات وابسته شده و ترس از انتقال وجوه به خارج از کشور افزایش می‌یابد. کالکالیست بر اساس داده‌های بورس تل‌آویو گزارش داد که وزن سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سهام داخلی اسرائیل در حال کاهش است و بازار سهام روز به روز بیشتر به سرمایه گذاری‌های موسسات داخلی وابسته می‌شود و در صورتی که این موسسات تصمیم به کاهش عرضه بگیرند وضعیت بازار سهام بدتر خواهد شد.


در اسرائیل، سرمایه گذاران اسرائیلی به طور کلی و سرمایه گذاران نهادی به طور خاص، از ماه اکتبر گذشته، سهامی به ارزش ۸ میلیارد شکل فروختند، در حالی که خرید سرمایه گذاران نهادی و سرمایه گذاران فردی (سرمایه گذاران خصوصی) به میزان ۲.۲ میلیارد شکل ثبت شده است. در بازار اوراق قرضه دولتی، اعداد حتی واضح‌تر هستند: خارجی‌ها اوراق قرضه دولتی اسرائیل را به مبلغ ۱۴.۲ میلیارد شکل زمان آغاز جنگ تا پایان آوریل فروختند، در حالی که موسسات داخلی اسرائیل نیز اوراق قرضه به ارزش ۱۵.۵ میلیارد شکل خریدند و سرمایه‌گذاران خصوصی اسرائیلی ۱.۵ میلیارد شکل از این اوراق را خریداری کردند.


هادار رومانو، مدیر خدمات داده و اطلاعات در بورس اوراق بهادار تل آویو، به کالکالیست گفت: «از ابتدای جنگ، موسسات محلی از بازار سرمایه حمایت می‌کنند و در سایه وضعیت فعلی فروش‎های سرمایه‌گذاری خارجی را که از بازار خارج می‌شود، جذب کردند». وی ادامه داد: کاهش رتبه اعتباری اسرائیل و ریسک‌های ژئوپلیتیکی همچنان بر سرمایه گذاری خارجی در بورس تل آویو تاثیر خواهد گذاشت. این سایت افزود که اتکا به نهاد‌های اسرائیلی به ویژه در بازار اوراق قرضه دولتی قابل توجه است، جایی که اعداد در مقایسه با بازار سهام چشمگیرتر است و خروج بیش از ۱۴ میلیارد شکلی سرمایه خارجی‌ها و ورود ۱۷ میلیارد شکل از اسرائیلی‌های داخل (حدود ۹۰ درصد از آن‌ها موسسات هستند) نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش اگر تقاضای موسسات در داخل اسرائیل برای اوراق قرضه دولتی نبود کابینه نتانیاهو در تامین هزینه‌های گزاف جنگ با مشکل شدید مواجه می‌شد و مشکل کسری بودجه در اسرائیل جدی‌تر از وضعیت فعلی بود. تجزیه و تحلیل موسسه RISE که ماه گذشته منتشر شد، کاهش شدید تعداد سرمایه‌گذاران در زمینه فناوری پیشرفته فعال در اسرائیل را نشان می‌دهد در حالی که عمدتاً تراست‌های سرمایه‌گذاری خارجی مسئول بیش از ۸۰ درصد سرمایه‌ای هستند که به شرکت‌های استارت‌آپ تزریق می‌شوند. نویسندگان این گزارش، دکتر عساف باتیر، دنی بران، و آلموگ گرسریو نوشتند: «کاهش مداوم تعداد سرمایه‌گذاران فعال در اسرائیل بسیار نگران کننده است و با جنگ تشدید شده است». بر اساس دادهپ‌های RISE، در طول شش ماه جنگ، تعداد شرکت‌های سرمایه گذاری خارجی فعال در اسرائیل نسبت به نیمه سال قبل ۲۳ درصد کاهش داشته است.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر