25 ارديبهشت 1403 - 11:39

بایدن قانون ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را امضا کرد

بایدن قانون ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را امضا کرد
بایدن واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد، اما تناقضی در این قانون رخنه کرده و به دولت و شرکت‌ها اجازه می‌دهد استثنا‌هایی قائل شود.
کد خبر : ۱۶۳۲۲۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیش نویس قانونی را امضا کرده است که واردات اورانیوم با غنای پایین از روسیه یا توسط یک نهاد روسی را ممنوع می‌کند.

این پیش نویس قانون در ۳۰ آوریل به تصویب کنگره آمریکا و تصویب مجلس سنا رسید.

این قانون که ۹۰ روز پس از تصویب لازم الاجرا می‌شود، شامل ممنوعیت واردات اورانیوم با غنای پایین تولید شده در روسیه یا یکی از شرکت‌های ثبت شده در آن کشور است و این ممنوعیت تا سال ۲۰۴۰ ادامه خواهد داشت.

در عین حال، این قانون به وزیر انرژی ایالات متحده اجازه می‌دهد تا در توافق با وزیر امور خارجه و وزیر بازرگانی، این ممنوعیت را «در صورتی که سایر منابع تامین اورانیوم در دسترس نباشد» لغو کند.

Centrus، بزرگترین شرکت سوخت هسته‌ای در ایالات متحده، هشدار داد که پس از اعمال این ممنوعیت، از ادارات مربوطه می‌خواهد استثنا‌هایی را برای ادامه تامین اورانیوم برای مشتریان خود و تضمین منافع کل صنعت هسته‌ای آمریکا قائل شوند.


شایان ذکر است که قیمت‌ها در بازار جهانی اورانیوم پس از اعلام تمایل آمریکا برای کنار گذاشتن عرضه اورانیوم از روسیه به شدت افزایش یافت.

در فوریه گذشته، وزارت بازرگانی ایالات متحده فاش کرد که اورانیوم و سایر عناصر رادیواکتیو خریداری شده از روسیه در سال ۲۰۲۳ بیش از یک دهه از تاریخ خرید آن گذشته است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر