27 ارديبهشت 1403 - 10:26

افزایش بیش از انتظار تورم تولید‌کننده در آمریکا

افزایش بیش از انتظار تورم تولید‌کننده در آمریکا
بر اساس گزارش اداره آمار کار ایالات متحده، شاخص قیمت تولیدکننده در ماه گذشته ۰.۵ درصد افزایش یافت که بیش‌تر از انتظارات بود.
کد خبر : ۱۶۳۲۸۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از رویترز، در ماه آوریل، قیمت‌های تولیدکننده آمریکا، فراتر از حد انتظار افزایش یافت که ناشی از بالارفتن قابل توجه هزینه‌های خدماتی مانند مدیریت سبد سهام و اقامت در هتل است. این موضوع نشان می‌دهد که تورم در ابتدای سه ماهه دوم سال همچنان سرسختانه بالا باقی مانده است.

گزارش روز سه شنبه وزارت کار نشان داد که قیمت کالا‌های عمده فروشی در ماه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است، هرچند هزینه مواد غذایی کاهش یافته است. این گزارش به دنبال نظرسنجی‌های اخیر است که افزایش انتظارات تورمی را نشان می‌دهد و سبب شده تا معامله‌گران، پیش‌بینی‌های خود را برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه سپتامبر تعدیل کنند.

کریستوفر روپکی، اقتصاددان ارشد در FWDBONDS، گفت: تورم تولیدکننده در این ماه دوباره به صدر اخبار برگشته است و مصرف‌کنندگان قطعا آن را احساس خواهند کرد، زیرا هزینه‌های بالای تولید، به افزایش تورم در کالا‌ها و خدماتی که خریداری می‌کنند منجر می‌شود.

وی افزود: «اگر مقامات فدرال رزرو به دنبال کاهش تورم در سه ماهه اول بودند، این امر در ابتدای سه ماهه دوم به چشم نمی‌خورد.»

بر اساس گزارش اداره آمار کار ایالات متحده، شاخص قیمت تولیدکننده برای تقاضای نهایی که در ماه مارس ۰.۱ درصد کاهش یافته بود، در ماه گذشته ۰.۵ درصد افزایش یافت.

اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند که شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) پس از افزایش ۰.۲ درصدی که قبلا در ماه مارس گزارش شده بود، ۰.۳ درصد افزایش یابد. جهش ۰.۶ درصدی در خدمات تقریباً سه چهارم افزایش PPI را به خود اختصاص داده است.

افزایش ماه آوریل، از جولای ۲۰۲۳ تاکنون بی سابقه بوده است و پس از کاهش ۰.۱ درصدی در ماه مارس رخ داده است. در ۱۲ ماه منتهی به ماه آوریل، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) ۲.۲ درصد افزایش یافته است که این عدد در ماه مارس ۱.۸ درصد بود.

تورم در سه ماهه اول سال جاری، پس از کاهش تدریجی در بیشتر سال گذشته، با توجه به تقاضای داخلی قوی، دوباره افزایش یافت. اقتصاددانان عمدتاً این افزایش را به ترکیبی از دو عامل نسبت می‌دهند:

۱ – افزایش قیمت‌ها توسط کسب‌وکار‌ها در ابتدای سال

۲ – تلاش عرضه‌کنندگان خدمات مانند بیمه خودرو برای جبران هزینه‌های بالاتر

با این حال، اقتصاددانان خوش‌بین هستند که با کاهش رشد تقاضا در بازار کار، روند نزولی تورم در این سه ماهه دوباره برقرار شود.

جروم پاول رئیس فدرال رزرو در یک رویداد بانکی در آمستردام، بیان کرد: من انتظار دارم که تورم ماهیانه، به سطوح پایین‌تری که در سال گذشته داشتیم بازگردد. البته اعتماد من به این موضوع، کمتر از گذشته است.

قیمت سهام در وال استریت افزایش یافت. ارزش دلار در برابر سبدی از ارز‌ها کاهش یافت. قیمت اوراق خزانه‌داری آمریکا افزایش یافت. بازار‌های مالی احتمال کاهش نرخ بهره در سپتامبر را ۶۰ درصد میدانند که نسبت به عدد ۶۴ درصد گذشته کاهش یافته است.

برخی از اقتصاددانان بر این باورند که فدرال رزرو ممکن است در ماه جولای، اولین کاهش نرخ بهره را اعمال کند. بانک مرکزی آمریکا در ابتدای این ماه، نرخ بهره بین بانکی خود را در محدود ۵.۲۵-۵.۵ درصد که از جولای سال گذشته در آن بود، حفظ کرد. فدرال رزرو از مارس ۲۰۲۲ تاکنون، نرخ بهره سیاستی خود را به میزان ۵۲۵ واحد پایه (۵.۲۵ درصد) افزایش داده است.

 

افزایش بیش از انتظار تورم تولید‌کننده آمریکا

مروری بر داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

داده‌های جدید مربوط به قیمت مصرف‌کننده می‌تواند سرنخ‌های جدیدی در مورد زمان کاهش نرخ بهره‌ی مورد انتظار ارائه دهد.

افزایش ۰.۶ درصدی قیمت خدمات بدون احتساب تجارت، حمل و نقل و انبارداری، ۷۰ درصد از جهش تورم خدمات را تشکیل میدهد. این عمدتاً ناشی از افزایش ۳.۹ درصدی کارمزد مدیریت سبد سهام در پی رشد اخیر بازار بورس بود که پس از افزایش ۰.۶ درصدی در ماه مارس رخ داد.

هزینه اتاق‌های هتل و متل پس از کاهش ۱.۴ درصدی در مارس، ۲.۴ درصد افزایش یافت. همچنین هزینه حمل و نقل باربری جاده‌ای نیز افزایش یافته است. با این حال، قیمت عمده بلیط هواپیمایی مسافربری، پس از افزایش ۱.۷ درصدی در مارس، با کاهش ۳.۸ درصدی روبرو شد. هزینه‌های بیمه سلامت و درمان نیز پس از افزایش مشابهی در ماه مارس، ۰.۲ درصد افزایش یافت.

قیمت بیمه اموال و خسارت در ماه جاری با افزایش ۰.۱ درصدی همراه بود. این ارقام در ماه مارس ۰.۴ درصد افزایش یافته بود.

حاشیه سود خدمات بازرگانی نیز که تغییرات سود دریافتی توسط عمده‌فروشان و خرده‌فروشان را اندازه‌گیری می‌کند، ۰.۸ درصد افزایش یافت. با این حال، هزینه خدمات حمل و نقل و انبارداری ۰.۶ درصد کاهش یافت.

کارمزد مدیریت سبد سهام، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، اقامت در هتل و متل، انواع بیمه و کرایه حمل و نقل هوایی، از جمله مولفه‌های محاسبه شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) هستند. شاخص‌های قیمت PCE معیار‌هایی برای تورم هستند که توسط فدرال رزرو برای هدف ۲ درصدی آن دنبال می‌شود.

ایان شپردسون، اقتصاددان ارشد در موسسه Pantheon Macroeconomics، گفت: «حاشیه سود همچنان ۳۳ درصد بالاتر از میانگین سال ۲۰۱۹ است، که نشان دهنده عملکرد بهتر تولید ناخالص داخلی اسمی نسبت به روند پیش از همه‌گیری است.»

وی پیش‌بینی کرد: «ما انتظار داریم حاشیه سود طی سال آینده به تدریج کاهش یابد، زیرا خانوار‌هایی که دیگر نقدینگی زیادی ندارند، به دنبال راه‌هایی برای افزایش بازدهی دلار خود هستند و خرده فروشان برای سهم بازار رقابت می‌کنند».

قیمت کالا‌ها پس از کاهش ۰.۲ درصدی در ماه مارس، با افزایش ۰.۴ درصدی همراه بود. این افزایش عمدتاً ناشی از جهش ۲ درصدی قیمت محصولات انرژی بود. قیمت بنزین عمده فروشی با افزایش ۵.۴ درصدی همراه بود، اما قیمت گاز طبیعی با کاهش ۳.۲ درصدی روبرو شد. قیمت مواد غذایی نیز ۰.۷ درصد کاهش یافت.

بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، قیمت کالا‌ها پس از یک دوره ثبات در ماه مارس، ۰.۳ درصد افزایش یافته است. معیار محدودتر PPI که اجزای غذا، انرژی و خدمات تجاری را حذف می‌کند، پس از افزایش ۰.۲ درصدی در ماه مارس، ۰.۴ درصد در آوریل افزایش یافت. شاخص PPI هسته (core PPI) با افزایش ۳.۱ درصدی نسبت به سال گذشته، به بالاترین عدد از آوریل ۲۰۲۳ رسیده است.

بر اساس داده‌های شاخص قیمت تولیدکننده (PPI)، اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که شاخص قیمت هسته PCE ممکن است در ماه آوریل با افزایش ۰.۲ تا ۰.۳ درصدی مواجه شود و این در حالی است که این رقم در ماه مارس ۰.۳ درصد بوده است.

این امر می‌تواند منجر به افزایش تورم هسته به حدود ۲.۸ درصد نسبت به سال گذشته شود که با رشد ماه مارس مطابقت دارد.

با انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ماه آوریل، این پیش‌بینی‌ها ممکن است تغییر کنند.

بیل آدامز، اقتصاددان ارشد بانک Comerica گفت: فشار‌های تورمی همچنان قابل توجه هستند و روندی که در چند سال گذشته شکل گرفته، همچنان ادامه دارد.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر