29 ارديبهشت 1403 - 13:52

سهم روبل در تجارت روسیه با اروپا رکورد زد

سهم روبل در تجارت روسیه با اروپا رکورد زد
طبق آمارها، هم اکنون در بیش از نیمی از تسویه حساب‌های صادراتی مسکو از روبل استفاده می‌شود.
کد خبر : ۱۶۳۳۵۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از راشاتودی، بر اساس داده‌های بانک مرکزی این کشور، سهم معاملات روبل در تجارت خارجی روسیه، به ویژه با بقیه اروپا، به طور پیوسته در حال رشد بوده و در ماه مارس به بالاترین حد خود رسیده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که سهم استفاده از روبل در معاملات کالا‌ها و خدمات صادراتی این کشور به سایر کشور‌های اروپایی در ماه مارس به ۵۸.۵ درصد رسیده است. این رقم نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، به طوری که سهم روبل نسبت به سال گذشته ۱۰.۸ واحد درصد و نسبت به ماه گذشته ۹.۶ واحد درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های سرویس گمرک فدرال، صادرات به اروپا در سه ماهه اول سال جاری ۱۵.۲ درصد از کل حجم صادرات کالا‌های روسیه را به خود اختصاص داده است که معادل ۱۵.۴ میلیارد دلار است.

الکساندر فیرانچوک، پژوهشگر ارشد آکادمی ریاست جمهوری روسیه در زمینه اقتصاد ملی و مدیریت دولتی (RANEPA)، به خبرگزاری RBK گفت: روند افزایش سهم روبل در معاملات با اروپا همچنان ادامه دارد. این منطقه شامل بلاروس، که یک شریک تجاری مهم است نیز می‌شود.

واسیلی سولودکوف، مدیر موسسه بانکی HSE اعلام کرد: افزایش سهم تراکنش‌های روبلی ناشی از تحریم‌های غرب است. این تحریم‌ها باعث ایجاد مشکل در تسویه حساب با کشور‌های اتحادیه اروپا به وسیله یورو و سایر ارز‌ها شده است.

به اعتقاد کارشناسان، معرفی مکانیزم پرداخت گاز به روبل می‌تواند دلیل دیگری برای تغییر واحد پول پرداختی برای عرضه گاز به اروپا با روبل باشد.

همچنین بانک مرکزی روسیه آمار دقیقی از تجارت با آسیا، آمریکا، آفریقا، کارائیب و اقیانوسیه ارائه کرد. قوی‌ترین افزایش سهم روبل در ماه مارس در پرداخت کشور‌های آفریقایی برای کالا‌های روسی ثبت شد.

افزایش استفاده از روبل نشان دهنده یک روند جهانی گسترده به سمت "دلاریزاسیون" (کاهش وابستگی به دلار) و روی آوردن به استفاده از ارز‌های ملی در تجارت بین المللی است. این روند پس از تحریم‌های مرتبط با اوکراین که منجر به قطع شدن ارتباط روسیه با سیستم مالی غرب و مسدود شدن ذخایر ارزی خارجی آن شد، شتاب گرفت.

اطلاعات بانک مرکزی روسیه  نشان می‌دهد که سهم دلار آمریکا و یورو در تجارت خارجی روسیه به طور قابل توجهی کاهش یافته است. طبق آمار مارس ۲۰۲۴، تنها ۲۸.۵ درصد از تسویه حساب‌های صادراتی با این ارز‌ها انجام شده است، در حالی که این رقم قبل از شروع سال ۲۰۲۲ تقریباً ۹۰ درصد بوده است.

سهم ارز‌های کشور‌های دوست (کشور‌هایی که به دلیل درگیری اوکراین تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال نکرده‌اند) نیز ۱۳ درصد بود.

نویسنده: حمیدرضا ذوالقدریها
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر