01 خرداد 1403 - 12:21
فعال تجارت بین‌الملل عنوان کرد؛

عملکرد استثنایی دولت آیت‌الله رئیسی در مهار شدیدترین بحران‌های داخلی و منطقه‌ای

عملکرد استثنایی دولت آیت‌الله رئیسی در مهار شدیدترین بحران‌های داخلی و منطقه‌ای
دولت شهید آیت‌الله رئیسی در سه سال گذشته شدیدترین بحران‌های داخلی و منطقه‌ای را مهار کرد تا رشد و توسعه اقتصادی کشور ضربه نخورد.
کد خبر : ۱۶۳۴۴۷

جلیل جلالی‌فر؛ کارشناس و تحلیلگر تجارت خارجی با تمجید از عملکرد سه سال اخیر دولت سیزدهم و به ویژه اقدامات یکسال گذشته بانک مرکزی به خبرنگار ایبنا گفت: برای نخستین بار بود که چنین حادثه بزرگ و تاسف باری در اوج مشکلات و نوسانات ارزی رخ داد، اما بازار ارز تنها برای یک روز دچار تلاطم شد و دولت سیزدهم و بانک مرکزی توانستند بازار ارز را به خوبی در این بحران غیر قابل باور مدیریت و کنترل کنند. بعید می‌دانم اتفاقی بزرگتر از شهادت رئیس جمهور مردمی کشورمان وجود داشته باشد که بتواند بازار و اقتصاد کشوررا دچار مشکل کند، اما اینگونه نشد و دولت و بانک مرکزی توانستند به خوبی اوضاع را کنترل کنند.

وی با تمجید از زحمات شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور مردمی، پرتلاش و خستگی‌ناپذیر کشورمان در سه سال گذشته ادامه داد: عملکرد وی و مجموعه دولت سیزدهم در این سال‌ها یک استثنا بود، چراکه ما شدید‌ترین بحران‌های سیاسی منطقه را پشت سر گذاشتیم؛ اتفاقاتی همچون جنگ غزه، وعده صادق، حوادث مختلف تروریستی داخلی و خارجی و همچنین تحریم‌های ظالمانه بین المللی که هر کدام از این حوادث می‌توانست ضربه مهلک و بزرگی بر بدنه اقتصاد وارد آورد. شاید برخی بگویند قیمت دلار در ابتدای دولت سیزدهم فلان قیمت بود والان چند برابر شده، اما نباید فراموش کرد که همین افراد معتقد بودند دلار به ۷۵ هزار تومان و بالاتر هم خواهد رسید؛ ولی اینگونه نشد و در اوج حوادث مختلف داخلی و منطقه‌ای باز هم شاهد سیر نزولی و کاهشی قیمت دلار هستیم.

این فعال اقتصادی در حوزه بین الملل اظهار داشت: مجموعه این مسایل و عملکرد درخشان دولت سیزدهم تا این لحظه نشان از زحمات بی دریغ دولت و به ویژه بانک مرکزی به عنوان یک بازوی پر توان است. البته همچنان معتقدم دولت و بانک مرکزی می‌توانند با کنترل مصرف ارز واردات از یک سو و تسهیل بازگشت نرخ ارز صادرات از سوی دیگر به خوبی قدرت تصمیم سازی خود در روند کنترل نرخ ارز را تداوم بخشند و وضعیت را به همین شکل مدیریت کنند.

جلالی فر با تاکید بر لزوم ارتقای دیگر بخش‌های بدنه دولت سیزدهم ادامه داد: بی تردید اگر دیگر بخش‌ها و سازمان های دولت هم تلاش بیشتری می‌کردند، هم اکنون شاهد شرایط به مراتب بهتر و امیدوارکننده تری در روند رشد و توسعه تولید و تجارت و اقتصاد بودیم.

وی در پایان گفت: هیچکس نمی‌تواند اقدامات و گام‌های مثبت دولت شهید رئیسی در حوزه توسعه روابط با همسایگان و همچنین توسعه صادرات و تسهیل شرایط ورود به بازار‌های بین المللی را نادیده بگیرد و آن را کوچک بخواند. به عنوان مثال باید به توافقات و تفاهم نامه‌های پر تعداد بین المللی مثل ورود ایران به پیمان‌های بزرگی همچون بریکس و سازمان همکاری‌ شانگ‌های اشاره کرد که در نوع خود بی سابقه و ارزشمند است.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر