03 خرداد 1403 - 10:38
در گفتگو با ایبنا مطرح شد:

جراحی‌های اقتصادی بزرگی در دولت شهید رئیسی رقم خورد/ از حذف دلار ۴۲۰۰ تا کنترل رشد نقدینگی و مهار تورم

جراحی‌های اقتصادی بزرگی در دولت شهید رئیسی رقم خورد  از حذف دلار ۴۲۰۰ تا کنترل رشد نقدینگی و مهار تورم
یک پژوهشگر ارشد اقتصادی گفت: میانگین رشد اقتصادی در دهه ۹۰ کمتر از ۱ درصد بود، اما در دولت سیزدهم به کانال ۷ درصد رسید.
کد خبر : ۱۶۳۴۹۹

حمیدرضا جیهانی؛ پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اتفاقات و حوادث مختلف داخل کشور و منطقه‌ای طی سه سال گذشته، اظهار کرد: با تعدد اتفاقات در داخل و خارج از کشور برخی کارشناسان مدعی بودند که نرخ تورم ۳ رقمی می‌شود و با بحران‌های اقتصادی بزرگی مواجه خواهیم شد، اما دیدیم با خلوص نیت آیت‌الله رئیسی و پشتکار تیم اقتصادی دولت سیزدهم این اتفاقات نیفتاد.

وی ادامه داد: علاوه بر این‌ها دولت سیزدهم و شهید رئیسی یک ویرانه‌ای از اقتصاد دولت گذشته را تحویل گرفته بود و طبیعتا با مشکلات بسیار زیادی نیز مواجه بود. به عنوان مثال میزان رشد نقدینگی در پایان دولت دوازدهم به بالای ۴۰ درصد رسیده بود تورم نیز روند افزایشی داشت.

 

توقف چرخه معیوب اقتصاد در دولت شهید رئیسی

 

این پژوهشگر اقتصادی اظهار داشت: در دولت سیزدهم با حضور شهید رئیسی این روند و چرخه معیوب ادامه پیدا نکرد. این درحالی است که رشد نقدینگی به نرخ هدف ۲۵ درصدی رسید و درحال حاضر نیز کمتر شده است. همچنین تورم نقطه به نقطه از ۵۵.۵ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۳۲.۳ درصد در اسفندماه ۱۴۰۲ کاهش یافت.

جیهانی با بیان اینکه پایه پولی نیز با کاهش شدید به محدوده ۳۱ درصد رسیده است، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین و قاطعانه‌ترین تصمیم‌های شهید رئیسی حذف ارز فسادزای ۴۲۰۰ تومانی بود. این اقدام در کوتاه مدت کشور را دچار یک شوک ارزی محدود کرد و با گذشت زمان این شوک کنترل و در نهایت باعث قطع دست رانتخواران از منابع ملی شد.

وی بیان کرد: در دولت شهید رئیسی و با حضور آقای فرزین، شاهد جسارت و قدرت در حوزه بانکی نیز بودیم به نحوی که تلاش برای مقابله با بانک‌های ناتراز به ثمر نشست. ما دیدیم که سه موسسه ناتراز برای اولین بار بدون هیچ حاشیه ادغام و منحل شدند و حتی پول‌های مردم نیز بلوکه نشد. به عنوان مثال مبلغ قابل توجه ۳۳ هزار میلیارد تومان از اموال موسسه نور بدون هیچ حاشیه‌ای به بانک ملی منتقل شد که این نشان از توجه ویژه مدیران بانکی دولت سیزدهم در یک سال اخیر به مردم است.

 

میانگین رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به ۷ درصد رسید


این پژوهشگر اقتصادی گفت: با نگاهی در حوزه نوسانات ارزی میبینیم که نرخ دلار غیررسمی در سال ۱۴۰۲ با وجود تحولات و شوک‌های بسیار زیاد و تمام نشدنی سیاسی فقط حدود ۱۴ درصد افزایش یافت. علاوه بر این‌ها میانگین رشد اقتصادی در دهه ۹۰ کمتر از ۱ درصد بود، اما در دولت سیزدهم به کانال ۷ درصد رسید. همچنین در شرایطی که ما تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی هستیم، در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کشور به ۸.۱ درصد رسید که کمترین رقم در دهه‌های اخیر است.

جیهانی در پایان مطرح کرد: مجموع سرمایه‌گذاری معتبر خارجی در ایران نیز طی سه سال اخیر در دولت سیزدهم به ۱۱.۹ میلیارد دلار رسید و رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر ثبت شد. شهید رئیسی و تیمش به طور موفقیت آمیز جراحی‌های بزرگی در اقتصاد کشور انجام دادند که اثرات مهار تورم آن را به زودی در عرصه اقتصاد خواهیم دید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر