05 خرداد 1403 - 22:33
عضو اتاق بازرگانی ایران؛

بازار ارز کاملا تحت مدیریت بازارساز است/ مداخلات به موقع، بازار را از آشفتگی نجات داد

بازار ارز کاملا تحت مدیریت بازارساز است  مداخلات به موقع، بازار را از آشفتگی نجات داد
کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر نشان داد بانک مرکزی، عزم و اراده جدی برای کنترل و مدیریت بازار ارز را دارد.
کد خبر : ۱۶۳۵۸۲

به گزارش ایبنا، امیر شهریاری، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تاثیر کاهش ریسک‌های سیاسی بر تخلیه هیجانات بازار ارز گفت: یکی از مسائلی که در ماه‌های اخیر باعث جهش قیمت دلار تا ۷۰ هزار تومان شد، تنش‌های اخیر منطقه‌ای و سیاسی بود که خوشبختانه هم اکنون با فاصله گرفتن از آن شرایط شاهد تخلیه هیجانات و آرام شدن بازار هستیم. حتی شما شاهد هستید با به شهادت رسیدن آیت الله رییسی نیز بازار ارز دچار نوسان پایدار نشد، چرا که بازارساز کاملا بر بازار مسلط است. البته پیش از این هم پیش بینی کرده بودم با تخلیه هیجانات بازار می‌توان شاهد سطح تعادلی قیمت‌ها در بازار باشیم.

 

وی مداخله به‌موقع و هوشمندانه بانک مرکزی از طریق عوامل و منابع خود بازار را از دیگر دلایل کاهش قیمت ارز خواند و گفت: علاوه بر اینکه با فروکش کردن هیجانات بازار ارز، شاهد کاهش قیمت دلار هستیم، نباید از ورود جدی و قوی بازارساز به این وضعیت هم به سادگی گذشت، چراکه بانک مرکزی نشان داد اراده محکمی برای کنترل و مدیریت بازار ارز داشته و نظارت شدیدی بر بازار دارد. به هر حال مجموعه سیاست‌های بانک مرکزی در این خصوص نتیجه داد و ثابت کرد این نهاد به شدت علاقمند به کنترل ارز است و اقدامات اخیر باعث شده قیمت دلار به کانال‌های پایین‌تر کاهش یابد.

 

این فعال اقتصادی با مثبت ارزیابی کردن راه‌اندازی بازار ارز توافقی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کوچک و متوسط ادامه داد: این اقدام در وهله اول نشان می‌دهد دست بانک مرکزی از منابع ارزی پُر است که باید آن را اقدامی ارزشمند و سازنده دانست. ضمن اینکه انتشار همین خبر از سوی بانک مرکزی در خصوص ایجاد بازاری جدید برای تسهیل رفع تعهدات ارزی بخش صادرکنندگان خرد تحت عنوان ارز توافقی، در همان ساعات اولیه شوک مثبتی به بازار ارز وارد کرد.

 

شهریاری خاطر نشان کرد: راه‌اندازی بازار ارز توافقی کمک بزرگی به عرضه بیشتر ارز‌هایی است که رفع تعهد نشده بودند، اما حالا بخش کوچک اقتصادی ترغیب می‌شود تعهدات ارزی خود را با قیمت‌های توافقی انجام دهد. بدین ترتیب معاملات در این بازار بسیار روانتر صورت خواهد گرفت و صادرکنندگان خرد و صنایع کوچک وارد یک بازار توافقی می‌شوند تا بخشی از واردات خود که ارز به آن تخصیص داده نمی‌شود و یا جزو اولویت گروه‌های مختلف نیستند را با توافقات مطلوب ارزی انجام دهند.

 

عضو اتاق بازرگانی ایران، عرضه شمش و سکه طلا در مرکز مبادله را یکی از بهترین سیاست‌های بانک مرکزی در سال‌های اخیر خواند و گفت: این تصمیم یکی از بهترین اقدامات برای کنترل بازار طلا و سکه به‌عنوان بازار مکمل و موثر بر بازار ارز بود که بانک مرکزی در زمان خوبی آنرا تدوین و اجرایی کرد. به هر حال مردم با توجه به تورم سال‌های اخیر برای حفظ ارزش دارایی خود مدام به دنبال کالایی برای خرید و سرمایه‌گذاری هستند، در نتیجه بانک مرکزی توانست با عرضه شمش و سکه در مرکز مبادله، بخش زیادی از تقاضا و هیجانات سرازیر شده به بازار ارز را کاهش دهد.

منبع: نود اقتصادی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر