قاچاق طلا از آفریقا در حال افزایش است و سود آن به جیب امارات می‌ریزد

قاچاق طلا از آفریقا در حال افزایش است و سود آن به جیب امارات می‌ریزد
سازمان سوئیسی "سوئیس اید" در تحقیقی که اخیرا تهیه کرده است می‌گوید سالانه میلیارد‌ها دلار طلای آفریقایی به امارات قاچاق می‌شود.
کد خبر : ۱۶۳۷۴۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، سازمان "سوئیس اید" مستقر در سوئیس اعلام کرد که «سالانه بین ۳۲۱ تا ۴۷۴ تن طلای صنایع دستی در آفریقا بدون اعلام آن تولید می‌شود».

این شرکت در گزارش خود با عنوان «در مسیر طلای آفریقا» اشاره کرد که «حداقل ۴۳۵ تن طلا تنها در سال ۲۰۲۲ از قاره آفریقا قاچاق شده است.

در این گزارش که شامگاه پنجشنبه از سوی این سازمان منتشر شد، آمده است: «پیگیری مسیر طلا از استخراج تا استفاده نهایی، کار آسانی نیست، پس از استخراج، این فلز گرانبها به فروش، حمل و نقل، فرآوری، صادرات می‌رسد همه این‌ها اغلب توسط بسیاری از افراد در کشور انجام می‌شود. بسیاری از تجارت طلا مبهم است.

در این گزارش آمده است: «نتایج حیرت‌انگیز است: هر سال بین ۳۲۱ تا ۴۷۴ تن طلای صنعتی در آفریقا بدون اعلام تولید می‌شود.» این معادل ارزشی بین ۲۴ تا ۳۵ میلیارد دلار، به علاوه بین ۷۲ تا ۸۰ درصد کل تولید طلا در آفریقا است.

این گزارش همچنین به یک پدیده نگران کننده اشاره می‌کند و آن این است که قاچاق طلا در آفریقا بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ دو برابر شده است.

به گفته نویسندگان این تحقیق، مارک اومل و ایوان شولتز، "اهمیت این اعداد زمانی افزایش می‌یابد که بدانیم طلا منبع اصلی درآمد برای بسیاری از کشور‌های آفریقایی است. "

سوئیس به همراه امارات و هند یکی از ۳ واردکننده برتر طلای آفریقا است. سوئیس مقدار زیادی طلا از دبی (بیش از ۱۶۷۰ تن طلا بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲) وارد کرده است.

از آنجایی که هیچ معدنی در امارات وجود ندارد، طلا را نیز وارد می‌کند که بیشتر آن از آفریقا است.

این مطالعه نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، ۲۵۹۶ تن طلای اظهار نشده برای صادرات به امارات از آفریقا وارد شده است.

با توجه به قوانین سوئیس که آخرین مکان فرآوری را محل مبدا تعیین می‌کند، طلای وارداتی از امارات اماراتی محسوب می‌شود حتی اگر منشاء واقعی آن در جای دیگری باشد، به عنوان مثال در آفریقا. مارک اومل می‌گوید: این وضعیت مشکل ساز است، زیرا طلای قاچاق که به طور بالقوه با درگیری‌ها یا نقض حقوق بشر مرتبط است، سال هاست که به طور قانونی به سوئیس می‌رسد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر