اقتصاددان آمریکایی:

سیاست تجاری بایدن در قبال چین یک اشتباه بزرگ است

سیاست تجاری بایدن در قبال چین یک اشتباه بزرگ است
آمریکا و چین به سمت یک دوره طولانی مناقشه تجاری و اقتصادی پیش می‌روند.
کد خبر : ۱۶۳۸۴۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، به گزارش بلومبرگ، استفن روچ، اقتصاددان مشهور آمریکایی، به شدت از سیاست‌های تجاری ایالات متحده در قبال چین انتقاد کرد و آن‌ها را "اشتباهی بزرگ" توصیف کرد که تهدیدی برای درگیر کردن دو کشور در یک درگیری اقتصادی دائمی است.

روچ - رئیس سابق مورگان استنلی آسیا - در اظهارات خود در طی رویدادی که توسط مرکز چین و جهانی‌سازی برگزار شد، نگرانی‌های خود را در مورد تعمیق آنچه دولت بایدن «جنگ ابدی» علیه شیوه‌های تجاری چین خواند، ابراز کرد.


به گزارش بلومبرگ، روچ بر اشتباه تاریخی احتمالی ایالات متحده در اتخاذ رویکرد حمایت گرایانه علیه چین، به ویژه با توجه به نقش چین در تولید محصولات انرژی جایگزین غیر کربنی که برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی جهانی ضروری است، تأکید کرد.

روچ گفت: اتخاذ یک موضع حمایت گرایانه در برابر کشوری مانند چین که دارای مزیت نسبی در تولید محصولات انرژی جایگزین غیر کربنی است که جهانی در چنگال تغییرات آب و هوایی به شدت به آن نیاز دارد، اشتباه بزرگی است که احتمالا ابعادی تاریخی دارد.

به گزارش بلومبرگ، ایالات متحده موانع تجاری جدیدی را با هدف محدود کردن توانایی چین برای کنترل بازار‌هایی مانند وسایل نقلیه الکتریکی از طریق آنچه که ادعا می‌کند یارانه‌های دولتی ناعادلانه و ظرفیت سازی است، ایجاد کرده است.


به گفته روچ، این اقدامات نه تنها نشان دهنده یک اقدام محافظه کارانه است، بلکه مانع از توانایی چین برای فروش محصولات کلیدی انرژی جدید در سطح بین المللی نیز می‌شود.

سخنرانی روچ تصویر تیره‌ای را برای آینده روابط اقتصادی بین ایالات متحده و چین ترسیم کرده و تاکید کرد که بدون تغییرات عمده در سیاست، هر دو کشور ممکن است به سمت یک دوره طولانی اختلاف تجاری و اقتصادی پیش بروند.

روچ ادعا می‌کند که این درگیری مداوم نه تنها بر دو اقتصاد بزرگ جهان تأثیر می‌گذارد، بلکه ثبات اقتصادی جهانی و پیشرفت به سمت اهداف آب و هوایی را نیز مختل می‌کند.

روچ از تلاش‌های اخیر پکن برای ایجاد ثبات در اقتصاد انتقاد کرده و این تلاش‌ها را ناکافی توصیف کرد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر